'Taxibedrijven bieden te weinig bij aanbestedingen'

Taxibedrijven bieden te weinig bij aanbestedingen voor het contractvervoer van specifieke doelgroepen zoals leerlingen en zieken.

Dit stellen brancheorganisatie KNV Taxi en vakbonden FNV Taxi en CNV Vakmensen op basis van een onderzoek dat SEO heeft uitgevoerd.

Volgens deze partijen staat de kwaliteit onder druk en moet er steeds meer bezuinigd worden op personeelskosten. Vakbonden hebben het aantal arbeidsplaatsen met 20 procent zien teruglopen de afgelopen twee jaar.

Uit het onderzoek blijkt dat taxibedrijven laag inschrijven om marktaandeel te behouden of om een faillissement te voorkomen. Soms hopen ondernemingen ook om later de mogelijkheid te krijgen te heronderhandelen. In andere situaties worden er simpelweg slechte voorspellingen gemaakt. Zo valt het aantal passagiers vaak 30 procent lager uit, in vergelijking met de voorspelling in de aanbesteding.

Kostprijs

Uit het onderzoek blijkt dat er meer transparantie moet komen in de opbouw van de kostprijs. Verder kunnen de risico's van een aanbesteding beter verdeeld worden. Als er minder klanten blijken te zijn, is dat een tegenvaller voor het taxibedrijf en niet voor de opdrachtgever. Ook ziet men een oplossing in het gunnen van contracten aan meerdere partijen die een partnerschap zijn aangegaan.

Een speciaal instituut wordt opgericht om de aanbestedingen te gaan toetsen op andere criteria die de sociale partners belangrijk vinden. De conclusies van onze analyse zullen we publiceren om de opdrachtgevers een duwtje in de rug te geven om het juiste te doen in de aanbesteding", zegt Bertho Eckhardt van KNV Taxi.

75 procent van de taxisector in Nederland bestaat uit contractvervoer. De branche biedt werk voor 28.000 werknemers en er wordt een jaarlijkse omzet geboekt van 900 miljoen euro. 1 miljoen mensen maken gebruik van dit vervoer.

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Jan Hein Tiedema van OVG Real Estate: 'C-label voor alle kantoren is haalbaar, maar er is meer mogelijk.'
Tip de redactie