Tips voor ondernemers die hun pijlen op China willen richten

Nederlandse ondernemers kunnen ervan profiteren dat China eerder dit jaar zeven nieuwe vrijhandelszones heeft goedgekeurd. Maar de ondernemers moeten wel weten waar zij hun doelgroep moeten zoeken.

"De Chinese markt heeft een enorme potentie, maar het is voor exporteurs wel van belang dat zij weten waar hun doelgroepen zich bevinden en waar de grootste mogelijkheden liggen", stelt algemeen directeur Tom Kaars Sijpesteijn van Atradius Nederland.

Kredietverzekeraar Atradius heeft daarom een rapport met tien stappen opgesteld om ondernemers te helpen met hun zakelijke avontuur in China. Hieronder een greep uit de tips.

Verdiep je in de Chinese invoerregels

China hanteert complexe regels voor de invoer van producten. Die regels worden ook nog eens regelmatig aangepast. Daarom is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn. Het ministerie van Handel publiceert en herziet regelmatig lijsten van verboden producten en producten die beperkt worden toegestaan. Die lijsten zijn bij het ministerie op te vragen.

Overweeg je producten online te verkopen

Chinese klanten hebben een grote voorkeur voor het online doen van aankopen. Toch waarschuwt Atradius ook ervaren online verkopers dat de Chinese digitale markt "totaal anders" is.

De Chinese consument gebruikt bijvoorbeeld andere sociale media zoals Renren en Weibo. Ook gebruiken ze vooral de betaaldienst Alipay. Online verkoop in China kan Nederlandse ondernemers veel opleveren, maar alleen als zij bereid zijn tijd en geld te investeren in een goed begrip van de markt.

Leer over de Chinese cultuur

Het is volgens Atradius ook "een slimme zet" om wat meer te leren over het gedrag van Chinese potentiële klanten en ook de bedrijfscultuur te waarderen.

Zo kunnen Nederlandse bedrijven in aanzien stijgen als hun CEO vergaderingen bijwoont en laat zien de Chinese cultuur te kennen en te respecteren. Ook is het verstandig om zo vroeg mogelijk een vergadering te plannen, een tolk mee te nemen en ook op tijd te zijn voor de bespreking.

Het overhandigen van tweetalige visitekaartjes is een belangrijke formaliteit aan het begin van een bespreking. Verder is het goed om te weten dat onderhandelingen met een Chinese partij lang kunnen duren.

Bescherm je intellectueel eigendom

Nederlandse ondernemers moeten erop beducht zijn hun intellectueel eigendom goed te beschermen en hun rechten te laten registreren. Er zijn in China regels omtrent auteursrechten, octrooien en handelsmerken. Regelmatige risico-evaluaties, advies van lokale vertegenwoordigers en specifieke clausules in arbeidsovereenkomsten kunnen helpen het intellectueel eigendom te beschermen.

Wees fysiek aanwezig

Fysiek aanwezig zijn in China kan voordelig zijn voor Nederlandse ondernemers. Het helpt hen om de markt te begrijpen en persoonlijke contacten met potentiële klanten te onderhouden. Om uit te zoeken wat de beste vestigingslocatie is, is het aan te raden advies in te winnen bij de Kamer van Koophandel, een beroepsvereniging of bij al in China gevestigde bedrijven.

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger: 'Een eigen bedrijf betekent voor mij niet dat je tachtig uur per week moet werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie