Zes tips voor ondernemers om niet te hard te groeien

Een op de vierhonderd startende bedrijven groeit extra snel, maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag bekend. Maar het kan ook te snel gaan met een bedrijf.

Wat moeten ondernemers doen om niet te hard te groeien? NU.nl vroeg het een expert en zet een aantal valkuilen en tips op een rij.

Onderzoek hoeveel geld je nodig hebt om te groeien

"Wat je als eerste moet doen, is in kaart brengen hoeveel geld je nodig denkt te hebben in het geval je hard gaat groeien. Bekijk wat je daarvoor moet organiseren en hoe je je plan gaat financieren", legt Annegien Blokpoel van PerspeXo uit. Blokpoel is strategisch adviseur en heeft haar eigen bedrijf. Ook schreef ze boeken om ondernemers te helpen succesvol te groeien.

Let op wie je aanneemt

Als dat plan er eenmaal is, liggen er weer andere valkuilen op de loer. "Wellicht wil je zo graag mensen aannemen, dat je niet goed let op wie je nou eigenlijk aanneemt."

Neem een operationeel manager in dienst

Daarnaast wordt de organisatie van een bedrijf moeilijker naarmate er meer mensen werkzaam zijn, zegt de strategisch adviseur. "Op een gegeven moment moet je een operationeel manager in dienst nemen. Een soort architect, die kan zeggen hoe de boel moet worden ingericht."

Breng je financieel management op orde

Blokpoel maakte verschillende keren mee dat beginnende ondernemers hun financieel management niet op orde hadden. "Ze hadden geen goed overzicht van hoe omzet en kosten zich vertalen in de liquiditeit. Een deel van de kosten die je maakt, komt pas later in het jaar. Wat denk je dat er gebeurt als je in juni vakantiegeld moet uitbetalen, er in juli en augustus ineens een hoop medewerkers op vakantie zijn en de omzet sterk daalt? Dat zien sommige ondernemers niet aankomen."

Twijfel niet over een reorganisatie als de situatie daar om vraagt

Een ander mogelijk scenario is dat een bedrijf een grote klant, aan wie de snelle groei voor een deel te danken was, ineens verliest. "Eigenlijk moet je dan meteen reorganiseren", stelt Blokpoel. "Stel jezelf de vraag: wie kan ik inschakelen om mij te helpen? Wat heb ik nodig om mijn bedrijf te redden? En wacht niet te lang met actie ondernemen."

Doe een stapje terug na een periode van groei

De laatste tip van Blokpoel is dat bedrijven na een periode van groei even rust zouden moeten nemen. "Maak pas op de plaats. Bedenk wat je in de volgende fase met je bedrijf wil bereiken en wat je daarvoor moet organiseren."

Lees meer over:

Tips

Tips
Voorkom deze fouten bij het aanvragen van een octrooi.

De werkdag van

De werkdag van
Lodewijk Varossieau, oprichter en directeur van reclamebureau Superrebel: 'Maandag is mijn afspraakloze dag'

In de praktijk

In de praktijk
Brancheorganisatie schippers over gestremde stuw: 'Voor het beantwoorden van de schuldvraag is onafhankelijk onderzoek nodig.'
Tip de redactie