'Winkelketens werken vaker met beloningen voor personeel'

Winkelketens en andere bedrijven geven hun personeel steeds vaker een extraatje boven op hun loon. Bedrijven als Kruidvat, ICI Paris, Oger, de Bijenkorf en McDonald's delen bijvoorbeeld weekendjes weg, cadeaubonnen of een studiebeurs uit.

Brancheorganisatie INretail, de vakbonden CNV en FNV en hoogleraar Willem Verbeke van de Erasmus Universiteit zien een trend die is overgewaaid uit de VS, meldt de NOS.

"Extraatjes zijn een goed middel om verkopers te motiveren", aldus Verbeke. "Je prikkelt ze om beter te presteren. Ik zou het bedrijven zeker aanraden."

Volgens de hoogleraar sales en accountmanagement kleven er maar weinig nadelen aan beloningssystemen. "Zeker, beloningssystemen veroorzaken ook afgunst op de werkvloer. Maar het kan ook dat de slechtere verkopers leren van de goede. Het enthousiasme van een goede verkoper kan aanstekelijk werken."

Lees meer over:

Ondernemen in de zomer

Ondernemen in de zomer
Het weer is essentieel voor de bedrijfsvoering bij bootverhuurder Pieter Jongschaap in Kalenberg, vlak bij Giethoorn.

De werkdag van

De werkdag van
Emile Stuy van Anker Stuy wil een duidelijke agenda voor zijn buitenlandse reizen: 'Rondhangen stuit me tegen de borst.'

In de praktijk

In de praktijk
Volgens ondernemer Jan van Zon willen mensen steeds grotere en gekkere caravans en campers.
Tip de redactie