'Winkelketens werken vaker met beloningen voor personeel'

Winkelketens en andere bedrijven geven hun personeel steeds vaker een extraatje boven op hun loon. Bedrijven als Kruidvat, ICI Paris, Oger, de Bijenkorf en McDonald's delen bijvoorbeeld weekendjes weg, cadeaubonnen of een studiebeurs uit.

Brancheorganisatie INretail, de vakbonden CNV en FNV en hoogleraar Willem Verbeke van de Erasmus Universiteit zien een trend die is overgewaaid uit de VS, meldt de NOS.

"Extraatjes zijn een goed middel om verkopers te motiveren", aldus Verbeke. "Je prikkelt ze om beter te presteren. Ik zou het bedrijven zeker aanraden."

Volgens de hoogleraar sales en accountmanagement kleven er maar weinig nadelen aan beloningssystemen. "Zeker, beloningssystemen veroorzaken ook afgunst op de werkvloer. Maar het kan ook dat de slechtere verkopers leren van de goede. Het enthousiasme van een goede verkoper kan aanstekelijk werken."

Lees meer over:

Tips

Tips
Door robots in te zetten kunnen ondernemers een grotere markt aanboren.

De werkdag van

De werkdag van
Tony Tonnaer van Kings of Indigo: 'Goede koffie is essentieel.'  

In de praktijk

In de praktijk
De Keukenhof is elk jaar tien maanden dicht. NU.nl vroeg directeur Bart Siemerink hoe ze te werk gaan.
Tip de redactie