'Deskundigheid van winkelpersoneel schiet tekort'

Ruim de helft van de Nederlandse consumenten vindt dat de deskundigheid van winkelpersoneel te wensen overlaat. 

Vooral de professionaliteit van het personeel in bouwmarkten, elektronicawinkels en sportwinkels schiet tekort, zo blijkt uit onderzoek van ABN Amro onder vierduizend consumenten. 

Het economisch bureau van de bank onderzocht op welke punten de dienstverlening in de detailhandel volgens consumenten beter kan. De deskundigheid van winkelmedewerkers staat daarbij bovenaan. Maar liefst 53 procent van de ondervraagden vindt dat personeel in bouwmarkten te weinig deskundig is. In elektronicazaken en sportwinkels is dat respectievelijk 41 en 38 procent. 

Ook bij schoenenwinkels (35 procent), woonzaken (31 procent) en drogisterijen (20 procent) laat het kennisniveau van medewerkers volgens consumenten te wensen over. 

Wachtrijen

Een ander punt waarop retailondernemers hun service kunnen verbeteren, is de wachttijd bij de kassa. Zo vindt 57 procent van de consumenten dat de wachttijd in supermarkten korter kan en vindt 38 procent de wachttijd bij drogisterijen te lang. 

"Klanten willen gehoord worden en persoonlijk advies krijgen", valt te lezen in het onderzoeksrapport. "Medewerkers zorgen voor de gewenste beleving, zowel in de winkel als in de zakelijke dienstverlening. In deze tijd van technologische ontwikkelingen in de retail moeten kennis, service en empathie het verschil maken."

Lees meer over:
MKB

Ondernemen in de zomer

Ondernemen in de zomer
Het weer is essentieel voor de bedrijfsvoering bij bootverhuurder Pieter Jongschaap in Kalenberg, vlak bij Giethoorn.

De werkdag van

De werkdag van
Emile Stuy van Anker Stuy wil een duidelijke agenda voor zijn buitenlandse reizen: 'Rondhangen stuit me tegen de borst.'

In de praktijk

In de praktijk
Volgens ondernemer Jan van Zon willen mensen steeds grotere en gekkere caravans en campers.
Tip de redactie