'Deskundigheid van winkelpersoneel schiet tekort'

Ruim de helft van de Nederlandse consumenten vindt dat de deskundigheid van winkelpersoneel te wensen overlaat. 

Vooral de professionaliteit van het personeel in bouwmarkten, elektronicawinkels en sportwinkels schiet tekort, zo blijkt uit onderzoek van ABN Amro onder vierduizend consumenten. 

Het economisch bureau van de bank onderzocht op welke punten de dienstverlening in de detailhandel volgens consumenten beter kan. De deskundigheid van winkelmedewerkers staat daarbij bovenaan. Maar liefst 53 procent van de ondervraagden vindt dat personeel in bouwmarkten te weinig deskundig is. In elektronicazaken en sportwinkels is dat respectievelijk 41 en 38 procent. 

Ook bij schoenenwinkels (35 procent), woonzaken (31 procent) en drogisterijen (20 procent) laat het kennisniveau van medewerkers volgens consumenten te wensen over. 

Wachtrijen

Een ander punt waarop retailondernemers hun service kunnen verbeteren, is de wachttijd bij de kassa. Zo vindt 57 procent van de consumenten dat de wachttijd in supermarkten korter kan en vindt 38 procent de wachttijd bij drogisterijen te lang. 

"Klanten willen gehoord worden en persoonlijk advies krijgen", valt te lezen in het onderzoeksrapport. "Medewerkers zorgen voor de gewenste beleving, zowel in de winkel als in de zakelijke dienstverlening. In deze tijd van technologische ontwikkelingen in de retail moeten kennis, service en empathie het verschil maken."

Lees meer over:
MKB

Prinsjesdag voor ondernemers

Prinsjesdag voor ondernemers
Wat voor gevolgen hebben de Prinsjesdagplannen voor ondernemers?

Familiebedrijven

Familiebedrijven
Nederland telt op dit moment 271.790 familiebedrijven. 70 procent van Nederlandse mkb-bedrijven is een familiebedrijf. 

DBA

DBA
Dit moeten zzp'ers weten over de vervanger van de VAR.
Tip de redactie