Horeca in steden boekt aanzienlijk meer omzetgroei

Horecabedrijven in grote en middelgrote steden hebben hun omzet in de periode tussen 2011 en 2015 aanzienlijk harder zien stijgen dan gelegenheden buiten de stad.

De omzettoename van de horeca in de 36 grootste Nederlandse steden was in die jaren twee keer zo groot als daarbuiten, zo blijkt maandag uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in opdracht van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Tussen 2011 en 2015 zagen horecaondernemers in steden hun omzet alleen in het eerste kwartaal van 2013 dalen. Horeca buiten de stad kende in die periode vier kwartalen met dalende omzetten.

Er is alleen gekeken naar horecabedrijven die lid zijn van KHN, gezamenlijk goed voor bijna 90 procent van de totale omzet in de sector.

Vrouwen en mannen

Uit het onderzoek blijkt verder dat er met een aandeel van 53 procent iets meer vrouwen dan mannen werkzaam zijn in de horeca. Buiten de stad is het aandeel vrouwelijke werknemers nog iets groter, namelijk ruim 56 procent.

In de daghoreca, waaronder bijvoorbeeld koffie- en theehuizen en ijssalons vallen, is het aandeel vrouwen het grootst.

De leeftijdsgroep 16- tot 20-jarigen is het sterkst vertegenwoordigd binnen de horecasector met een aandeel van gemiddeld 28 procent. In snackbars en fastfoodrestaurants valt bijna de helft (47 procent) van de werknemers binnen deze leeftijdsgroep. In hotels vormen twintigers juist de grootste groep.

Lees meer over:

Ondernemen in de zomer

Ondernemen in de zomer
Het weer is essentieel voor de bedrijfsvoering bij bootverhuurder Pieter Jongschaap in Kalenberg, vlak bij Giethoorn.

De werkdag van

De werkdag van
Emile Stuy van Anker Stuy wil een duidelijke agenda voor zijn buitenlandse reizen: 'Rondhangen stuit me tegen de borst.'

In de praktijk

In de praktijk
Volgens ondernemer Jan van Zon willen mensen steeds grotere en gekkere caravans en campers.
Tip de redactie