Branchevereniging FNLI dient klacht in over Ahold Delhaize

Branchevereniging FNLI heeft een klacht ingediend bij de Stuurgroep Eerlijke Handelspraktijken over Ahold Delhaize.

Sinds de fusie zou het supermarktconcern minder willen betalen aan zijn belangrijkste leveranciers en dat is volgens de levensmiddelenvereniging tegen de regels.

In de Code Eerlijke Handelspraktijken staat onder meer dat contracten moeten worden gerespecteerd en dat prijzen niet met terugwerkende kracht kunnen worden aangepast. Dat moet voorkomen dat supermarkten hun macht misbruiken om leveranciers te dwingen hun prijzen te verlagen.

Bij de FNLI komen echter meerdere signalen binnen dat Ahold Delhaize zich niet aan eerdere prijsafspraken zou houden. De federatie wil dat de stuurgroep de klacht nu onderzoekt.

België

De Belgische tegenhanger BABM dient eveneens een klacht in over de kortingen die Ahold Delhaize sinds de fusie eist, aldus een woordvoerster tegen zakenkrant De Tijd. Daarvoor klopt de organisatie aan bij Supply Chain Initiative, een overlegorgaan waarin ook boerenorganisaties en de supermarkten in het land zijn vertegenwoordigd.

Ahold Delhaize geeft in een reactie aan de gedragscode te onderschrijven. Van een eenzijdige wijziging van afspraken is volgens het supermarktconcern geen sprake. Het bedrijf voert individuele gesprekken met leveranciers om tot overeenstemming te komen.

Lees meer over:

Tips

Tips
Hoogleraar Vareska van de Vrande over samenwerking en innovatie: 'Het wordt steeds lastiger om baanbrekende innovaties als bedrijf alleen te bereiken.'

De werkdag van

De werkdag van
Marianne van Sasse van Ysselt van Secrid: 'We zijn een beetje de vader en de moeder van het bedrijf'

In de praktijk

In de praktijk
Oprichter DE Unie over duurzaamheid: 'Er is nog een groep slapende consumenten.'
Tip de redactie