'In 111 gemeenten zijn structureel te veel winkels'

In 111 van de 390 Nederlandse gemeenten is sprake van een structureel overaanbod aan winkels. 

Het gaat daarbij vooral om gemeenten met een krimpende bevolking of gemeenten waar in het verleden een winkelvoorraad is opgebouwd om te voorzien in een regionale behoefte.

Dat constateert makelaarsorganisatie Dynamis. Deze gemeenten hebben onder meer, ingegeven door de opkomst van internetwinkels en de verbeterde bereikbaarheid van grotere steden, echter hun regionale karakter verloren.

Opvallend is dat in de vier grote steden het beschikbare winkelaanbod juist aanzienlijk is gedaald, met 15 procent, ten opzichte van een stijging in de twintig andere onderzochte regio's van 13 procent.

Concrete plannen

Volgens de onderzoekers erkennen veel van de gemeenten met een overaanbod van winkels inmiddels het probleem, maar ontbreken nog vaak concrete plannen. Ook moet er een kritische blik geworpen worden op de samenwerking tussen huurders en verhuurders. Retailers kennen in Nederland een hoge mate van huurdersbescherming.

Verder hebben de faillissementen van grote ketens als V&D, Macintosh, McGregor, Perry Sport en Mitra ervoor gezorgd dat het beschikbare aanbod van winkelruimte in de kernwinkelgebieden met 9 procent is gestegen tot ruim 210.000 vierkante meter.

Nieuwe huurder

Medio juli had een derde van de V&D-panden een nieuwe definitieve huurder gevonden, constateert de organisatie. Nog eens 11 procent heeft vrijwel zeker een nieuwe huurder.

Zo'n 46 procent staat nog leeg en 10 procent heeft een tijdelijke huurder. Vooral de panden in de kleinere gemeenten, zoals Meppel, Heerlen en Assen, blijven lang leeg staan. 

Lees meer over:

Ondernemen in de zomer

Ondernemen in de zomer
Het weer is essentieel voor de bedrijfsvoering bij bootverhuurder Pieter Jongschaap in Kalenberg, vlak bij Giethoorn.

De werkdag van

De werkdag van
Emile Stuy van Anker Stuy wil een duidelijke agenda voor zijn buitenlandse reizen: 'Rondhangen stuit me tegen de borst.'

In de praktijk

In de praktijk
Volgens ondernemer Jan van Zon willen mensen steeds grotere en gekkere caravans en campers.
Tip de redactie