Winkeliers verliezen kort geding over tarieven PostNL

Branchevereniging VVP heeft een kort geding tegen PostNL over tarieven voor winkeliers verloren. De voorzieningenrechter oordeelt woensdag dat er onvoldoende spoedeisend belang was.

Het kort geding draaide om ondernemers met in hun winkelruimte een afhaalpunt van PostNL. Per 1 juli heeft PostNL het vergoedingenmodel voor deze winkeliers aangepast. De vergoedingen die de ongeveer 2.500 winkeliers ontvangen voor het afhandelen van post en pakketten is verlaagd.

VVP wilde via het kort geding afdwingen dat het postbedrijf tijdens een eerder gestarte bodemprocedure de postretailers zou vergoeden volgens de regels van voor 1 juli.

VVP vindt dat PostNL de tarieven voor de winkeliers niet mocht verlagen, omdat dit tot een ernstige omzetdaling en zelfs faillissementen zou kunnen leiden. De branchevereniging denkt dat het om tariefsverlagingen van 25 tot 40 procent gaat.

PostNL spreekt dit tegen. Het bedrijf benadrukt dat deze inkomsten voor de winkeliers alleen een aanvulling zijn op de inkomsten van de verkoop van het eigen assortiment.

Onvoldoende aannemelijk

"Om vast te kunnen stellen wie van de partijen gelijk heeft, is nader onderzoek of bewijslevering noodzakelijk", oordeelt de voorzieningenrechter. "Hiervoor is de kortgedingprocedure geen plaats." De gestelde omzetdaling is op dit moment "onvoldoende aannemelijk".

VVP heeft volgens de voorzieningenrechter ook onvoldoende onderbouwd dat er daadwerkelijk een risico op faillissement voor postretailers ontstaat. Ook is meegewogen dat 99 procent van de postretailers akkoord is gegaan met het gewijzigde vergoedingenmodel en nog altijd met PostNL samenwerkt.

Jammer

"Erg jammer dat de rechtbank niet is toegekomen aan een inhoudelijke beoordeling van onze argumenten", reageert voorzitter Gerard van Wezenbeek van VVP. "Winkeliers met een PostNL-punt verzetten veel werk voor PostNL. Het is echt van de gekke dat PostNL de vergoeding voor deze werkzaamheden tot 40 procent denkt te kunnen verlagen."

De bodemprocedure die VVP tegen PostNL heeft aangespannen loopt nog. "Die biedt meer mogelijkheden om de bezwaren tegen de handelswijze van PostNL te behandelen", aldus Van Wezenbeek.

Het bestuur van VVP beraadt zich op dit moment op mogelijke andere acties en maatregelen. Van Wezenbeek hoopt verder dat de vereniging binnenkort weer in gesprek kan gaan met PostNL.

Vervelend

"We vinden het jammer dat de stap naar de rechter nodig was. Het is altijd vervelend om samen voor de rechter te staan", zegt een woordvoerster van PostNL. "Juist omdat we zoveel waarde hechten aan goede contacten met alle retailers waarmee we samenwerken."

De woordvoerster benadrukt dat het postbedrijf de tariefswijzing "weloverwogen" heeft doorgevoerd.

Lees meer over:

Tips

Tips
Voorkom deze fouten bij het aanvragen van een octrooi.

De werkdag van

De werkdag van
Lodewijk Varossieau, oprichter en directeur van reclamebureau Superrebel: 'Maandag is mijn afspraakloze dag'

In de praktijk

In de praktijk
Brancheorganisatie schippers over gestremde stuw: 'Voor het beantwoorden van de schuldvraag is onafhankelijk onderzoek nodig.'
Tip de redactie