'Minder Nederlandse bedrijven haken in op Olympische Spelen'

Tot nu toe hebben minder Nederlandse bedrijven een campagne rond de Olympische Spelen gelanceerd dan vier jaar eerder.

Twee dagen voor het ontsteken van de Olympische vlam lopen er 22 campagnes van Nederlandse bedrijven. Dat waren er vier jaar geleden voor aanvang van de Spelen in Londen 28, constateert marketingbureau Activate & Co woensdag.

Een deel van de officiële sponsoren van het evenement, zoals McDonald's, Zilveren Kruis en Randstad, heeft in Nederland nog geen publiciteitscampagne gelanceerd.

Daar komt bij dat bedrijven die geen officiële link hebben met de Spelen mogelijk minder snel inhaken. Dit komt mogelijk doordat sportkoepel IOC vier jaar geleden actief keek naar bedrijven die zonder te betalen wilden meeliften met het evenement.

Gedurende de Spelen in Londen kwam het aantal campagnes uiteindelijk uit op 65, maar dat aantal wordt nu zeker niet gehaald, zegt Frank de Bruin van Activate & Co.

''Als we op veertig acties uitkomen dan is het veel. Mogelijk komen er nog campagnes bij van wat supermarkten. Die kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van het sponsorschap van fabrikant Procter & Gamble."

Bij EK's, WK's en edities van de Olympische Spelen meet het marketingbureau hoeveel bedrijven met een inhaakactie komen.

Lees meer over:

Tips

Tips
Waar je als ondernemer op moet letten bij de belastingaangifte.

De werkdag van

De werkdag van
Taco Carlier van VanMoof: 'Als het even kan, vergaderen fietsend.'

In de praktijk

In de praktijk
De Keukenhof is elk jaar tien maanden dicht. NU.nl vroeg directeur Bart Siemerink hoe ze te werk gaan.
Tip de redactie