Nederlandse taxifirma wil failliet VLM redden

Het Nederlandse taxibedrijf Tinker wil de failliete Belgische luchtvaartmaatschappij VLM Airlines overnemen.

Dat heeft directeur Gerben Abbink gezegd tegen de Gazet van Antwerpen. Tinker is gespecialiseerd in taxivervoer van en naar luchthavens en VLM vormt volgens hem "een aanvulling" op die activiteiten.

De curator van VLM heeft aan het Belgische dagblad laten weten dat er meer gegadigden zijn, maar noemde geen namen. Tot dusver leken de kansen op een doorstart gering. Kort na het faillissement eind juni liet oprichter Freddy Van Gaever weten het bedrijf in afgeslankte vorm te willen voortzetten, maar hij zag daar al snel van af.

Tinker begon drie jaar geleden in Nederland, maar heeft inmiddels ook taxi's en bussen rondrijden in negen andere Europese landen waaronder België en Duitsland. Er werken volgens Abbink 78 mensen. Dat is exclusief chauffeurs, die worden extern ingehuurd. Net als VLM richt het bedrijf zich vooral op zakelijke reizigers.

kilometers

''Onze klanten leggen gemiddeld zeventig tot tachtig kilometer per rit af met onze taxi of shuttlebus'' aldus Abbink. ''Maar soms doen ze ook langere ritten, zoals van Brussel naar Düsseldorf of van Milaan naar München. Die afstanden zijn met een vliegtuig vaak goedkoper dan met een taxi.''

VLM werd in 1993 opgericht en richtte zich met regionale vluchten tussen de Benelux en Engeland vooral op zakelijke reizigers. Eind 2007 werd het bedrijf overgenomen door Air France-KLM, die het onder een dak bracht met de Ierse regionale vervoerder CityJet.

In 2014 werd CityJet verkocht aan de Duitse investeerder Intro Aviation, die gespecialiseerd is in het 'opknappen' van luchtvaartbedrijven met problemen. VLM werd verzelfstandigd en verkocht aan het eigen management.

Lees meer over:

Tips

Tips
Voorkom deze fouten bij het aanvragen van een octrooi.

De werkdag van

De werkdag van
Lodewijk Varossieau, oprichter en directeur van reclamebureau Superrebel: 'Maandag is mijn afspraakloze dag'

In de praktijk

In de praktijk
Brancheorganisatie schippers over gestremde stuw: 'Voor het beantwoorden van de schuldvraag is onafhankelijk onderzoek nodig.'
Tip de redactie