'Vergrijzing is nieuwe uitdaging voor kledingwinkels'

Na de economische crisis en de opkomst van webwinkels krijgen kledingwinkels nu te maken met vergrijzing, concludeert ING maandag in een sectoronderzoek.

Ouderen geven gemiddeld minder uit aan kleding en schoenen, maar zij maken een steeds groter deel uit van de Nederlandse bevolking. 

Volgens de verwachtingen van het Centraal Bureau voor de Statistiek is in 2020 zo'n 20 procent van de bevolking ouder dan 65 jaar en tien jaar later zelfs 25 procent. Nu is het aandeel ouderen nog 18 procent.

Volgens ING moeten winkels er alles aan doen om te bestedingen van ouderen op te krikken en dat is niet onmogelijk. ''Kansen ontstaan door specifiek in te spelen op hun wensen. Buiten de klassieke kledingstijlen ook ruimte voor hippere fashion, maar dan wel comfortabel en in de juiste maatvoering", zegt sectorspecialist Dirk Mulder van ING.

Winkels kunnen onder meer hun assortiment aanpassen, maar ook de winkels zelf veranderen om ouderen meer aan te spreken. Zo kunnen andere verlichting, andere muziek, duidelijkere labels, ruimere paskamers, ouder personeel en meer zitjes om te rusten het verschil maken. Ook een ophaaldienst voor retourzendingen wordt door veel ouderen gewaardeerd.

Kledingwinkels zitten al jaren in de hoek waar de klappen vallen. Aan het einde van 2015 lag de omzet van schoenen- en kledingwinkels ruim 16 procent lager dan in topjaar 2007. Ketens Aktiesport, Perry Sport, Miss Etam, Dolcis, Scapino en Manfield gingen failliet.

Lees meer over:

Tips

Tips
Door robots in te zetten kunnen ondernemers een grotere markt aanboren.

De werkdag van

De werkdag van
Tony Tonnaer van Kings of Indigo: 'Goede koffie is essentieel.'  

In de praktijk

In de praktijk
De Keukenhof is elk jaar tien maanden dicht. NU.nl vroeg directeur Bart Siemerink hoe ze te werk gaan.
Tip de redactie