Reinout Oerlemans neemt groot belang in Belgisch mediabedrijf

Oprichter van Eyeworks Reinout Oerlemans neemt samen met twee compagnons een belang in het Belgische Lecter Media. Het bedrijf wil zich ook op Nederlandse kijkers richten.

Dat meldt De Financiële Telegraaf woensdag. 

Oerlemans en medeoprichters van Eyeworks Robert van den Bogaard en Ronald van Wechem nemen een belang van 50 procent in het onlangs opgerichte Lecter Media.

"We gaan nu in gesprek met Nederlandse zenders. In België hebben we al drie programma's in productie op het gebied van factual entertainment", zegt Van den Bogaard tegen de krant. Hij zal zitting nemen in de directie van Lecter Media. 

In Nederland vallen Opgelicht in het buitenland en programma's van Herman den Blijker in dit genre. Daarnaast wordt er bij Lecter Media ook gewerkt aan grote entertainmentshows. Mogelijk volgen ook televisiedrama's en films. 

Sterke positie

Overigens richt het bedrijf zich vooral op televisie en niet zozeer op internet. "Reguliere zenders hebben nog steeds de sterkste positie, zeker in het Nederlandse gebied."

Volgens Van den Bogaard is de keuze voor een Belgisch mediabedrijf een logische. "Er komt veel creativiteit uit Vlaanderen. De slimste, Wie is de mol?, Benidorm Bastards en Flikken Maastricht zijn van oorsprong Belgische ideeën", meent Van den Bogaard. Bovendien kende hij een van de oprichters al als voormalig creatief directeur en aandeelhouder van Eyeworks België.

Twee jaar geleden werd Eyeworks verkocht aan Warner Bros. Oerlemans verhuisde daarna naar de Verenigde Staten waar hij zich sindsdien samen met zijn twee compagnons richt op het productiehuis 3 Ball Entertainment.

Tips

Tips
Door robots in te zetten kunnen ondernemers een grotere markt aanboren.

De werkdag van

De werkdag van
Tony Tonnaer van Kings of Indigo: 'Goede koffie is essentieel.'  

In de praktijk

In de praktijk
De Keukenhof is elk jaar tien maanden dicht. NU.nl vroeg directeur Bart Siemerink hoe ze te werk gaan.
Tip de redactie