Detailhandelaren zetten in april evenveel om als vorig jaar

De detailhandel heeft in april evenveel omgezet als een jaar eerder.

Er werd 0,1 procent minder verkocht en de prijzen bleven gelijk, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag.

De omzet is negatief beïnvloed doordat Pasen dit jaar in maart viel. Daarentegen had de samenstelling van koopdagen een positief effect op de opbrengsten.

April had dit jaar een vrijdag en zaterdag meer en een woensdag en donderdag minder dan vorig jaar. Na correctie hiervoor komt de omzet lager uit dan een jaar eerder.

Winkels in voedings- en genotmiddelen wisten 0,5 procent meer om te zetten dan het jaar ervoor. De verkopen waren 0,5 procent lager, terwijl de prijzen van de dagelijkse boodschappen 1 procent hoger lagen. Zowel de supermarkten als de speciaalzaken realiseerden een hogere omzet.

Foodsector

Het effect van Pasen is in de foodsector goed terug te zien, aldus het CBS. In maart zorgde Pasen voor een sterke omzetgroei, van 7,6 procent, maar in april groeide de omzet nauwelijks ondanks een gunstige samenstelling van de koopdagen.

Winkels in non-foodartikelen boekten 0,8 procent minder omzet dan een jaar eerder. Er gingen 1,6 procent minder spullen over de toonbank, terwijl de prijzen 0,8 procent hoger lagen dan een jaar eerder.

Woninginrichting

Binnen de non-foodsector realiseerden de winkels voor woninginrichting en de doe-het-zelfzaken opnieuw een flinke toename van de opbrengsten. Ook de drogisterijen zetten meer om dan in april vorig jaar.

"Daarentegen behaalden winkels in huishoudelijke artikelen, kledingwinkels en winkels in consumentenelektronica minder omzet dan vorig jaar", aldus het CBS.

De online detailhandel wist bijna 15 procent meer om te zetten dan een jaar eerder. Deze stijging is minder sterk dan in de eerste drie maanden van 2016, waarin de omzet gemiddeld met ruim 22 procent groeide

Lees meer over:

Tips

Tips
Door robots in te zetten kunnen ondernemers een grotere markt aanboren.

De werkdag van

De werkdag van
Tony Tonnaer van Kings of Indigo: 'Goede koffie is essentieel.'  

In de praktijk

In de praktijk
De Keukenhof is elk jaar tien maanden dicht. NU.nl vroeg directeur Bart Siemerink hoe ze te werk gaan.
Tip de redactie