Bedrijven in toeristensector meest online actief

In de toeristensector verkoopt meer dan de helft van de bedrijven zijn diensten online.

Daarmee staat de toeristenbranche in Nederland bovenaan, zo maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag bekend. In alle andere sectoren handelt minder dan de helft van de ondernemingen online.

Het aandeel bedrijven in de detailhandel met een webwinkel stijgt fors. In 2010 verkocht nog een kwart van de ondernemers in deze sector online, vorig jaar was dit aandeel gestegen naar 42 procent. Binnen de detailhandel groeit de online omzet sterker dan de omzet uit fysieke winkels.

Bedrijven in onroerend goed, uitzendbureaus en architectenbureaus zijn van alle sectoren het minst vaak online actief.

Vorig jaar bracht in totaal een kwart van de Nederlandse bedrijven met tien of meer werknemers online producten of diensten aan de man. Dit aandeel is de laatste jaren nauwelijks toegenomen. Online verkopen zijn goed voor 13 procent van de totale omzet van ondernemingen.

Nederland scoort met een kwart boven het Europees gemiddelde van 19 procent. Ierland gaat aan kop, hier verkoopt 32 procent van de bedrijven online. Ook België, Duitsland, Denemarken en Zweden doen het iets beter dan Nederland op dit gebied.

Lees meer over:

Tips

Tips
Door robots in te zetten kunnen ondernemers een grotere markt aanboren.

De werkdag van

De werkdag van
Tony Tonnaer van Kings of Indigo: 'Goede koffie is essentieel.'  

In de praktijk

In de praktijk
De Keukenhof is elk jaar tien maanden dicht. NU.nl vroeg directeur Bart Siemerink hoe ze te werk gaan.
Tip de redactie