'Adverteerders geven iets minder uit aan reclame'

Adverteerders hebben vorig jaar iets minder uitgegeven aan reclame in de Nederlandse media. Vooral bij kranten en tijdschriften gingen de advertentie-inkomsten sterk omlaag. De uitgaven aan reclame op internet en in de bioscoop namen wel toe, zo meldde marktonderzoeksbureau Nielsen woensdag.

Alles bij elkaar liepen de netto mediabestedingen in Nederland in 2015 met 0,1 procent terug tot ruim 4,6 miljard euro. In 2014 was nog sprake van een groei van bijna 2 procent.

Printmedia kampen al langer met teruglopende advertentie-inkomsten. Uit de cijfers van Nielsen blijkt dat de daling hiervan inmiddels aan het stabiliseren is. Vorig jaar bracht advertentieruimte in gedrukte media ongeveer een tiende minder geld in het laatje. Daarmee is de terugval vrijwel gelijk aan die van 2014 en minder groot dan in 2012 en 2013, toen de advertentie-inkomsten hier nog afnamen met 15 procent.

De uitgaven aan reclame in de bioscoop gingen vorig jaar juist fors omhoog, volgens Nielsen met 30 procent. Dit hangt samen met het filmaanbod en het feit dat bioscopen vorig jaar ook drukker werden bezocht.

Ook adverteren via internet zat stevig in de lift, net als in de afgelopen jaren. Het medium televisie sloot het jaar wat betreft advertentie-inkomsten af met een nipte plus. Aan reclame via radiostations, folders en sponsoring werd wat minder uitgegeven.

Lees meer over:

Tips

Tips
Tips om financieel gezond gedrag bij werknemers te bevorderen.

De werkdag van

De werkdag van
Marianne van Sasse van Ysselt van Secrid: 'We zijn een beetje de vader en de moeder van het bedrijf'

In de praktijk

In de praktijk
Fabian Paagman van boekwinkel Paagman in Den Haag won de titel retailondernemer van het jaar.
Tip de redactie