Omzet detailhandel groeit in eerste kwartaal

De omzet van de Nederlandse detailhandel is in het eerste kwartaal met 1,6 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode in 2015.

De groei komt vooral voor rekening van webwinkels (29 procent) en de foodsector (2,9 procent), meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag.

Supermarkten zagen hun omzet stijgen met 3,0 procent, voor speciaalzaken was de omzetstijging 2,3 procent. De groei is deels te verklaren doordat Pasen dit jaar in maart viel, waar dat vorig jaar in april was.

Woningmarkt

Met het aantrekken van de woningmarkt steeg ook de omzet van de doe-het-zelfzaken (2,2 procent) en woonwinkels (2,8 procent).

Minder goed ging het in de non-foodsector. De omzet van zaken in consumentenelektronica daalde (-6,8 procent). Ook werd er minder kleding en schoenen verkocht (-2,1 procent).

Lees meer over:

Tips

Tips
Door robots in te zetten kunnen ondernemers een grotere markt aanboren.

De werkdag van

De werkdag van
Tony Tonnaer van Kings of Indigo: 'Goede koffie is essentieel.'  

In de praktijk

In de praktijk
De Keukenhof is elk jaar tien maanden dicht. NU.nl vroeg directeur Bart Siemerink hoe ze te werk gaan.
Tip de redactie