Lichte winststijging voor FloraHolland

Royal FloraHolland heeft vorig jaar voor het tweede jaar op rij winst behaald. Het resultaat na belastingen kwam iets hoger uit dan een jaar eerder.

's Werelds grootste internationale handelsplatform voor bloemen en planten profiteerde van lagere personeelskosten en de verkoop van vastgoed. Ook werd er minder geïnvesteerd.

De nettowinst van FloraHolland kwam uit op 12 miljoen euro, tegen 9,6 miljoen een jaar eerder. Vooral rozen, tulpen en chrysanten waren in trek. Ook de orchidee en de hortensia scoorden goed.

Het jaar 2015 werd afgesloten met een verkoopplus van 1,4 procent tot ruim 4,6 miljard euro. Kwekers kregen gemiddeld een 0,9 procent hogere prijs voor hun bloemen en planten.

Directe verkoop

FloraHolland haalt zijn omzet de laatste jaren steeds meer uit directe verkoop tussen kweker en handelaar, zonder tussenkomst van de veiling.

De hoeveelheid bloemen en planten die daadwerkelijk via de veilingklok wordt verkocht is al een tijdje aan het teruglopen. Per saldo zakten de opbrengsten van het handelsplatform vorig jaar licht, van 393 miljoen naar 392 miljoen euro.

Verliezen

In 2013 schreef het coöperatieve bedrijf nog rode cijfers, vooral veroorzaakt door kosten van een grote reorganisatie die tweehonderd medewerkers hun baan kostte. Vorig jaar zakte de personeelsbezetting verder, met 110 banen. Dat ging voornamelijk via natuurlijk verloop.

In totaal is het concern nu nog goed voor 2.400 banen. Dat aantal zal komende tijd waarschijnlijk verder afnemen omdat er relatief veel oudere mensen bij FloraHolland werken.

Nieuwe markten

Topman Lucas Vos wil de winst van vorig jaar gebruiken om verder te investeren in ICT en marketing. Ook zet FloraHolland in op het aanboren van nieuwe markten. Het streven is om in 2020 via een speciaal World Flower Exchange-platform 1 miljard euro om te zetten.

Het bedrijf ziet vooral China als belangrijke markt. De omzet daar moet groeien naar 200 miljoen euro. "Made in Holland, daar zijn Chinezen dol op. Dit jaar verwachten we 10 miljoen euro om te zetten", aldus Vos.

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie