Consument krijgt bedenktijd bij abonnement op maaltijdbox

Consumenten krijgen twee weken bedenktijd als ze een abonnement hebben afgesloten voor een maaltijdbox. 

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft dat afgedwongen bij de aanbieders van dergelijke boxen.

Zes leveranciers houden zich vanaf nu aan de wettelijke bedenktermijn, maakt de ACM woensdag bekend. Het gaat om Beebox, HelloFresh, de Krat, Marley Spoon, Mathijs Maaltijdbox en Streekbox. 

''Steeds vaker worden producten zoals maaltijdboxen in de vorm van een abonnement aangeboden. Consumenten moeten weten dat je je kunt bedenken als je een abonnement hebt afgesloten. Ook als het om verse producten gaat'', aldus ACM-bestuurslid Anita Vegter.

Opzegmogelijkheden

Aanbieders moeten consumenten wijzen op de bedenktijd en ook op andere voorwaarden van het abonnement, zoals opzegmogelijkheden. Op de dag van ontvangst van de eerste maaltijdbox gaan de twee weken bedenktijd in. Het toch afzien van een abonnement kan zonder opgave van redenen.

De toezichthouder kreeg steeds meer klachten van consumenten die ongewild vast zitten aan een abonnement op een maaltijdbox. Aanbieders benaderen mensen vaak op straat of telefonisch met hun producten. In veel gevallen blijken zij ten onrechte geen bedenktijd op het abonnement aan te bieden. Ook laat de voorlichting te wensen over.

Lees meer over:
ACM

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger: 'Een eigen bedrijf betekent voor mij niet dat je tachtig uur per week moet werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie