Warenhuisketen HEMA ziet omzet stijgen

HEMA heeft zijn verkopen afgelopen jaar behoorlijk opgevoerd. Het winkelconcern wist meer klanten te trekken en zag zijn verlies daarbij teruglopen, werd donderdag bekendgemaakt.

Vooral de verkopen via de webshop van HEMA namen flink toe. Die lagen meer dan een kwart hoger dan in 2014. De totale omzet van HEMA kwam uit op ruim 1,1 miljard euro, bijna 6 procent meer een jaar eerder. In winkels die al langer dan een jaar open zijn bedroeg de groei 3,2 procent.

HEMA slaagde er onder meer in om marktaandeel te winnen op het gebied van kleding, huishoudelijke producten en etenswaren. Verder zijn de verkopen buiten Nederland flink uitgebreid, omdat in landen als Frankrijk en Spanje meerdere nieuwe winkels zijn geopend.

Het nettoverlies van HEMA is afgelopen jaar teruggebracht tot 72,5 miljoen euro, van 189,2 miljoen in 2014. Dat de keten toch opnieuw in de rode cijfers is beland, had vooral te maken met een schikking van een oud conflict met franchisenemers en een grote opruiming van verouderde voorraden.

Lage prijzen

HEMA deed daarbij tal van producten tegen lage prijzen van de hand. Verder had het concern last van een ongunstige wisselkoers. De inkoop van HEMA gaat voor een groot deel in dollars en de dollar was afgelopen jaar erg duur.

Topman Tjeerd Jegen is ''verheugd'' over de resultaten. ''Hierdoor kunnen we onze blik richten op de toekomst van HEMA en dat is groei. Hoewel we in 2015 goede voortgang hebben geboekt, is er nog veel werk aan de winkel om zowel de operationele processen als de financiële resultaten te verbeteren.''

Eind december opende HEMA op het Centraal Station van Utrecht zijn zevenhonderste filiaal. Hema wil komende tijd meer filialen openen op dit soort grote vervoersknooppunten, zowel in Nederland als over de grens. De keten telt in ons land nu 532 winkels.

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Jan Hein Tiedema van OVG Real Estate: 'C-label voor alle kantoren is haalbaar, maar er is meer mogelijk.'
Tip de redactie