Uitstel kilometerheffing volgens Belgische minister zinloos

Uitstel van de kilometerheffing voor vrachtwagens in België is zinloos en niet aan de orde. 

Dat zei de Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts vrijdag in reactie op de 'chaos' die op de eerste dag ontstond.

De invoering van de kilometerheffing ging gepaard met veel protest en verkeersopstoppingen. Vrachtwagenchauffeurs in Wallonië blokkeerden verkeerswegen en aan de Nederlands-Belgische grens stonden sommige vrachtwagens wel twee uur langs de kant om het benodigde tolkastje te installeren.

Weinig begrip

Weyts toont weinig begrip voor de kritiek op de lange wachtrijen aan de grens. ''Vrachtwagenbestuurders konden al maanden op voorhand, sinds oktober 2015, een bakje aanvragen", aldus Weyts tegen de Vlaamse zender VTM. De heffing uitstellen heeft volgens hem geen zin. ''Want dan wordt de aankoop ook opnieuw uitgesteld".

Volgens de Waalse minister van Begroting Christophe Lacroix is uitstel ''technisch onmogelijk''. Weyts wees er verder op dat ook de start van het tolsysteem in Duitsland niet soepel verliep. Hij rekent erop dat de problemen in België snel zijn opgelost.

Mislukking

De Belgische transportfederatie Febetra spreekt van ''een volledige mislukking" en een ''complete chaos''. Kastjes zouden niet voorradig zijn en vaak niet werken. Bovendien zouden servicepunten dicht zijn en callcenters onbereikbaar.

De federatie heeft contact gezocht met de bevoegde overheden en eist dat direct een werkbare oplossing wordt gezocht. Ook uit Frankrijk klinken kritische geluiden.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) pleitte eerder voor uitstel van de tol vanwege problemen met de levering van de kastjes. TLN wil nu onderzoeken of het mogelijk is de schade door vertragingen en overlast te gaan verhalen.

Vrachtwagenchauffeurs die door België rijden zijn vanaf vrijdag verplicht in hun cabine een kastje te plaatsen dat de gereden kilometers registreert op basis van gps-gegevens. Chauffeurs die zonder kastje rijden, riskeren een boete van 1.000 euro.

De truckers zijn net als hun Nederlandse collega's boos over de invoering van de kilometerheffing in België. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekende al eerder dat de heffing Nederlandse wegtransportbedrijven jaarlijks tientallen miljoenen euro's kan kosten.

Blokkade

Vrachtwagenchauffeurs in Wallonië blokkeerden de verkeerswegen. Aan de Nederlands-Belgische grens stonden sommige vrachtwagens wel twee uur langs de kant om het benodigde tolkastje te installeren.

Nederlanders die van en naar Luxemburg willen rijden op de E411 hebben ook met de blokkade te maken ter hoogte van Achêne, zo'n 30 kilometer ten zuiden van Namen. 

Bij de grensovergang naar België op de A16 bij Hazeldonk staat een lange rij vrachtwagens op de vluchtstrook. Truckers kopen op het allerlaatste moment nog een elektronisch kastje voor de vrijdag ingevoerde tolheffing in België, meldt de ANWB.

Ook de parkeerplaatsen aan de grens staan vol met trucks. Bij andere grensovergangen naar België doet het probleem zich eveneens voor. De rest van het verkeer kan wel passeren.

Bekijk beelden van de opstoppingen

Zuinig

Vrachtauto’s uit Nederland zijn het meest vertegenwoordigd op de Belgische wegen en zullen daarom veel merken van de kilometerheffing, meldt het CBS. Het merendeel van de Nederlandse vrachtvervoerders betaalt echter een laag tarief, omdat de Nederlandse bedrijven veelal met zuinige typen vrachtauto’s rijden.

Vrachtwagens vanaf 3,5 ton moeten tussen de 7,4 en 29,2 cent per kilometer tolweg afrekenen, afhankelijk van onder meer de grootte en uitstoot van het voertuig. Chauffeurs die zonder kastje rijden, riskeren een boete van 1.000 euro.

België

Van alle dertien miljoen buitenlandse ritten die Nederlandse vrachtwagens in 2015 maakten, werd bijna de helft op z'n minst voor een deel uitgevoerd in België.

De meeste directe Nederlandse ritten werden gemaakt naar de regio’s Belgisch Limburg en naar de regio Antwerpen, waarbij de haven van Antwerpen het meeste aangedaan werd. Het ging in totaal om 330.000 ritten naar het Belgische havengebied.

Doorreis

Ook worden de Belgische wegen door Nederlandse vervoerders veel gebruikt op weg naar een bestemming buiten België. Zo rijden Nederlandse vrachtwagens vaak door België op weg naar bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk. Frankrijk is daarbij de belangrijkste eindbestemming, met bijna 700.000 uitgevoerde ritten.   

Na de Nederlandse vrachtwagens rijden Belgische vrachtwagens het meest op hun eigen wegen. Duitse vrachtvervoerders maken de top drie compleet. Deze landen zijn dan ook belangrijke handelspartners van de Belgen. De kleinste groepen buitenlandse vrachtwagens in België zijn afkomstig uit Portugal en Italië.

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie