Fusie Staatsloterij en De Lotto is rond

De fusie tussen de Staatsloterij en De Lotto is rond. Donderdagochtend zijn de handtekeningen gezet onder de overeenkomst voor het samengaan.

Een woordvoerder van De Lotto wilde rond het middaguur desgevraagd nog niet ingaan op details, maar beloofde later op donderdag met meer informatie naar buiten te komen.

In de Nederlandse loterijmarkt blijven na de fusie twee grote organisaties over. De eerste is de nieuwe combinatie Staatsloterij-De Lotto. Daartoe behoren de Staatsloterij, het Miljoenenspel, de Lotto, Eurojackpot, Lucky Day, Toto en Krasloten.

De tweede organisatie is de Goede Doelenloterij, met onder andere de Postcodeloterij en de Vriendenloterij. Beide organisaties hebben na de fusie ongeveer de helft van de markt in handen.

Merken blijven bestaan 

De plannen moeten nog verder worden uitgewerkt, maar er is wel bekend gemaakt dat beide merken blijven bestaan. Ook is inmiddels duidelijk dat de nieuwe onderneming onder leiding komt van Frans van Steenis, die nu nog aan het roer staat bij de Staatsloterij. Claire Lurvink, nu nog financieel eindverantwoordelijke voor De Lotto, zal in die hoedanigheid ook actief zijn bij het fusiebedrijf. 

Concurrentie

Al begin 2014 meldde de Nederlandse Staatsloterij op zoek te zijn naar partners en nieuwe vormen van kansspel om het hoofd te kunnen bieden aan opdoemende concurrentie op internet.

De herziene Wet op de kansspelen die op 1 januari 2015 inging, bood zowel binnen- als buitenlandse bedrijven de mogelijkheid in Nederland met een vergunning onlinekansspelen aan te bieden. Dat zette de Nederlandse bedrijven onder toenemende concurrentiedruk.

Toezichthouder ACM ging vorig jaar na diepgravend onderzoek akkoord met de samensmelting. Ook het kabinet schaarde zich achter de plannen.

Vanuit NOC*NSF is met optimisme gereageerd op het definitief doorgaan van de fusie. ''Goed voor de sport en goede doelen", zo twitterde algemeen directeur Gerard Dielessen van de sportkoepel, die sterk leunt op inkomsten uit De Lotto.

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger: 'Een eigen bedrijf betekent voor mij niet dat je tachtig uur per week moet werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie