'Verkoop tuinhuisjes stevig in de lift'

Nederlanders hebben vorig jaar meer geld gestoken in het groot onderhoud van hun tuin dan in 2014. Dat meldde de brancheorganisatie Tuinbranche Nederland donderdag.

Vooral tuinhuisjes, veranda's en tuinkassen deden het erg goed. Brenda Horstra, adjunct-directeur van Tuinbranche Nederland, stelt dat hiervan alles bij elkaar meer dan 400.000 stuks zijn gekocht.

De uitgaven aan de huisjes liepen daarbij met bijna een derde op, naar circa 230 miljoen euro. Ook sierbestrating en tuinafscheidingen lieten stevige plussen zien. Tuinbeelden en vijvers stonden minder in de belangstelling.

Het toegenomen aantal grote tuinklussen ging wel gepaard met een afname van kleinere ingrepen. Van tuingereedschap werd juist een stuk minder verkocht. De totale omzet van de tuinbranche kwam vorig jaar naar schatting uit op afgerond 4 miljard euro.

Horstra stelt dat de verkopen branchebreed licht zijn gestegen vergeleken met 2014. De eerste maanden van dit jaar lieten vervolgens weer een kleine terugval zien in de verkopen. Dit komt waarschijnlijk door het slechtere weer.

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Jan Hein Tiedema van OVG Real Estate: 'C-label voor alle kantoren is haalbaar, maar er is meer mogelijk.'
Tip de redactie