Vroege paasdagen gunstig voor supermarkten

Dat Pasen dit jaar zo vroeg valt, is gunstig voor supermarkten. 

De omzet in de week voorafgaand aan Pasen is naar verwachting met 780 miljoen euro 3 procent hoger dan vorig jaar, meldt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) woensdag.

Vanwege het weer zoeken volgens het CBL veel mensen de gezelligheid nog binnen met vrienden en familie. In 2008 viel Pasen voor het laatst net zo vroeg als dit jaar. Toen viel er zelfs nog sneeuw. De paasomzet was dat jaar zelfs 9 procent hoger dan het jaar ervoor.

Speciaal aanbod

Het CBL denkt dat de consument zich laat verleiden door het speciale aanbod luxe paasproducten en feestelijke recepten in supermarktmagazines.

''De maaltijden tijdens Pasen zijn inmiddels vergelijkbaar met die van de kerstdagen”, aldus het CBL. Mensen beperken zich niet meer tot het traditionele paasontbijt of de brunch, maar pakken tegenwoordig ook tijdens het diner uit. Net als met Kerst is ook gourmetten populair tijdens Pasen.

De verwachte omzet van 780 miljoen euro komt overigens redelijk overeen met de 776 miljoen euro waar marktonderzoeker GfK eerder deze maand aangaf op te rekenen.

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie