Bestedingen adverteerders aan tv-reclame groeien nauwelijks

De bestedingen van adverteerders aan televisiereclame zijn in 2015 licht gegroeid naar 965 miljoen euro, tegenover 964 miljoen euro een jaar eerder. 

Van het totale bedrag werd 854 miljoen euro besteed aan reclamespotjes en 111 miljoen euro aan zogenoemde non-spotreclame, waarbij adverteerders een programma sponsoren, zo maakt marketingcentrum voor televisiereclame SPOT dinsdag bekend in zijn jaarverslag. 

De omzet van reclamespotjes steeg met 0,5 procent, terwijl de omzet van de non-spotmarkt met 2,7 procent kromp. 
In 2014 profiteerde de tv-markt sterk van de Olympische Winterspelen in Sotsji en het WK voetbal in Brazilië, verklaart SPOT.

Over de jaren heen blijken sponsors in de even jaren, waarin meer grote sportevenementen plaatsvinden, meer te investeren in non-spotreclame. 

De retail, voedings- en genotmiddelen en persoonlijke verzorging zijn de drie sectoren die goed zijn voor de meeste reclames. Zij gaven in het eerste half jaar 8 procent minder uit aan spotjes, maar maakten dat in de tweede helft van 2015 weer goed. Over het hele jaar gaven zij 3 procent meer uit aan televisiereclame. 

Voor dit jaar verwacht SPOT een groei van de bestedingen met 1 tot 3 procent. "De economische groei en het toenemende consumentenvertrouwen zullen naar verwachting ook zichtbaar worden in de tv-bestedingen", aldus het bureau.

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Jan Hein Tiedema van OVG Real Estate: 'C-label voor alle kantoren is haalbaar, maar er is meer mogelijk.'
Tip de redactie