Jumbo-topman zegt geen 'nee' tegen buitenlandse groei La Place

Jumbo-topman Frits van Eerd sluit niet uit dat het aantal buitenlandse vestigingen van de deze week overgenomen failliete restaurantketen La Place verder groeit. "Wij zeggen geen nee", aldus Van Eerd tegen NU.nl.

La Place heeft al vestigingen in Duitsland, in België en op Bali. "We zijn altijd op de nationale markt gefocust geweest, maar we gaan onderzoeken of de buitenlandse markt ook bij ons past. Het management van La Place is er in ieder geval enthousiast over", licht Van Eerd toe.

Volgens financieel topman Ton van Veen ziet Jumbo zijn kersverse aanwinst als een zusterorganisatie en wil het supermarktbedrijf de eigen plannen van La Place zoveel mogelijk steunen. "Het bedrijfsplan van La Place is gericht op groei. Zonder V&D en aandeelhouder Sun Capital valt de rem daarop weg."

Dinsdag werd bekendgemaakt dat Jumbo de eind december failliet verklaarde keten La Place koopt. Het familiebedrijf neemt alle activa, de serviceorganisatie en de alleenstaande vestigingen over en wil deze onder het La Place-merk exploiteren.

Ovens en meubels

"We hebben alle activa gekocht, dus ook die in de V&D-warenhuizen", zegt financieel topman Ton van Veen. "Daarbij moet je denken aan bijvoorbeeld ovens en meubels." Het supermarktbedrijf wil in het kader van de doorstart van V&D later verdere afspraken maken over het voorzetten van die vestigingen. 

"Meer dan de helft van de omzet van La Place zit in V&D", aldus Van Veen. "Dus we hopen op een koper. Als die er onverhoopt niet komt, hebben we in ieder geval genoeg inventaris voor een aantal nieuwe vestigingen."

Van Eerd kan nog weinig concreets zeggen over de volgende stappen. "We weten het nog niet precies, het is sneller gegaan dan verwacht. We hebben geëxperimenteerd met verse producten in onze eigen foodmarkten en daar is het hartstikke druk. La Place heeft prachtige restaurants op mooie plekken en onze producten lijken op elkaar."

Het bestuur van Jumbo wil geen details geven over de overnameprijs. Wel laat Van Veen weten dat de aankoop is gefinancierd uit eigen middelen en bestaande kredietlijnen.

Mooi geweest

Het bedrijf uit Veghel heeft de afgelopen jaren sectorgenoten Super de Boer en C1000 ingelijfd. Met de aankoop van La Place is het voorlopig wel even mooi geweest, laat Van Eerd weten.

"Groeien is mooi, maar  het kost ook veel energie om dingen goed te doen", aldus Van Eerd. Van Veen voegt toe dat er nu een fase van optimalisatie van het Jumbo-bedrijf is aangebroken.

Zo wil de onderneming het aantal vestigingen van de eigen Foodmarkt de komende vijf jaar uitbreiden van drie nu naar een "stuk of vijf à tien".  Daarnaast is Jumbo bezig met het op poten zetten van een thuisbezorgdienst, die nu nog in een proeffase zit, maar nog dit kwartaal echt van start moet gaan. "Aan het einde van dit jaar moeten we een heel eind zijn met de landelijke uitrol", aldus Van Veen.

Over de verkoop en doorstart van V&D zijn nog altijd constructieve gesprekken gaande met twee serieuze gegadigden en andere betrokkenen, zo lieten de curatoren dinsdag weten.

De overname van La Place zou volgens de curatoren de kans op een succesvolle doorstart van de warenhuizen van V&D en de daarin gevestigde restaurants en verkooppunten van La Place aanzienlijk vergroten. 

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie