AH en Jumbo goed voor meer dan helft van supermarktomzet in 2015

Supermarktketens Albert Heijn en Jumbo zijn samen goed voor meer dan de helft van de totale omzet in de sector in het afgelopen jaar.

Dat meldt onderzoeksbureau IRI vrijdag op basis van de definitieve verkoopcijfers in de supermarktbranche.  

Beide merken zagen in 2015 hun marktaandeel  stijgen ten opzicht van het jaar ervoor. Bij Albert Heijn was dat van 34,3 in 2014 naar 35,1 procent afgelopen jaar. Jumbo kwam in 2015 uit op 17,4 procent, dat was 14 procent een jaar eerder. Deze twee ketens openden vorig jaar ook de meeste winkels van alle bedrijven.

De totaalomzet van alle Nederlandse supermarkten in 2015 bedroeg 35,9 miljard euro. Dat is 4,9 procent meer dan een jaar eerder, dat komt deels doordat het boekjaar 53 weken had, eentje meer dan in 2014.  

Onder druk

Volgens IRI staan de traditionele supermarkten onder druk door de opkomst van alternatieve bedrijven zoals budgetwinkels en online retailers.

Vorig jaar werden ook meer consumenten verleid met kortingen. In 2015 kwam bijna een vijfde van de omzet voort uit promotieverkopen, dat is een stijging van 0,5 procent.

De vraag naar huismerken slonk licht het afgelopen jaar naar 26,9 procent, het laagste aandeel in de laatste vier jaar.

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Jan Hein Tiedema van OVG Real Estate: 'C-label voor alle kantoren is haalbaar, maar er is meer mogelijk.'
Tip de redactie