'Verkopen detailhandel stijgen in 2016'

ABN Amro verwacht dat de verkopen in de detailhandel in 2016 zullen groeien met 2,25 procent.

De bank verwacht dat de verkopen stijgen, maar dat de druk op de winstmarges blijft bestaan, schrijft ABN Amro in een vrijdag gepubliceerde prognose.

Zo hebben bedrijven last van sterke concurrentie en online verkopen. 

Wisselkoers

Daarnaast speelt de wisselkoers tussen de euro en de dollar parten. De waarde van de euro is sinds april 2014 met 26 procent gedaald ten opzichte van de dollar.

Hierdoor zijn producten die zijn ingekocht in dollars duurder. Volgens de bank treft dit op langere termijn vooral de kledingsector.

Het grootste deel van de detailhandel, non-food, moet een inhaalslag maken. De verkopen liggen 17 procent lager dan in 2008. De bank voorspelt dat deze sector 2 procent groei boekt in 2016 en 2017.

Speciaalzaken

Supermarkten verkopen 6,5 procent meer dan acht jaar geleden. ABN Amro verwacht dat de omzet van supermarkten dit jaar toeneemt met 2,5 procent. Speciaalzaken in voeding hebben het daarentegen moeilijker.

Het aantal verkopen bij gespecialiseerde verkooppunten daalt al zeven jaar. Volgens de bank komt dat door de sterke concurrentie van supermarkten.

De bank verwacht dat de bodem voor bouwmarkten nu is bereikt en dat de komende jaren de verkopen weer zullen gaan stijgen. Dit komt volgens ABN Amro door een verbeterende huizenmarkt.

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger: 'Een eigen bedrijf betekent voor mij niet dat je tachtig uur per week moet werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie