Fors meer bestellingen voor webwinkels

Webwinkelbedrijven hebben in de eerste elf maanden van 2015 fors meer bestellingen binnengekregen dan een jaar eerder.

Pure webwinkels hebben in die maanden bijna 17 procent meer omzet gedraaid dan in dezelfde periode in 2014, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag.

Bedrijven die zowel een webwinkel als fysieke winkels hebben, deden het nog beter. De omzet van deze groep steeg met bijna een kwart.

Daarmee deden deze bedrijven het een stuk beter dan de detailhandel in zijn geheel. De totale omzet groeide met amper 1 procent.

Verzesvoudigd

Het aantal webwinkels is in acht jaar tijd bijna verzesvoudigd. Begin 2007 waren er nog ruim vijfduizend, begin 2015 ging het al om bijna dertigduizend.

Een kwart van de webshops verkoopt kleding en 16 procent huis- en tuinartikelen. Ruim 8 procent verkoopt voornamelijk voeding. Elektronica wordt verkocht door 6 procent van de webwinkels. En 2 procent biedt boeken, cd's en dvd's aan.

In Zuid- en Noord-Holland zijn de meeste webwinkelbedrijven gevestigd. Beide provincies hebben 5.500 ondernemingen, samen zijn ze goed voor 38 procent van het totaal. Noord-Brabant volgt met 4.500 ondernemingen (15 procent). In Zeeland (1,5 procent) en Drenthe (2,9 procent) zijn de minste te vinden.

Fysieke winkels

Met fysieke winkels ging het tussen 2007 en 2015 een stuk minder goed. Met name veel winkels in de non-foodsector, zoals kleding-, schoenen- en elektronicazaken, gingen dicht.

In 2010 bevatte de non-foodsector nog ruim tachtigduizend winkels. Begin vorig jaar ging het nog om bijna 74.000. Dat komt neer op een daling van ruim 8 procent.

Webwinkelbedrijven hoeven aanmerkelijk minder geld uit te geven aan personeel en huisvesting dan fysieke non-foodwinkelbedrijven. Die laatste groep moet daar bijna een kwart van de omzet aan uitgeven. Voor webwinkels is dat slechts 11,5 procent.

Online verkopen zorgt wel voor hogere verkoopkosten, zoals reclame- en advertentiekosten. Webwinkels spenderen daar 6,3 procent van de omzet aan. Fysieke non-foodwinkels tellen daar slechts 3 procent voor neer.

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger: 'Een eigen bedrijf betekent voor mij niet dat je tachtig uur per week moet werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie