Detailhandel zet minder om in november

De detailhandel heeft in november 2,2 procent minder omgezet dan een jaar eerder. De daling is deels te wijten aan een ongunstigere samenstelling van de koopdagen.

November had in 2015 een zaterdag minder en een maandag meer dan in 2014.

Doorgaans wordt er op een zaterdag meer omgezet, waardoor de samenstelling van koopdagen in november een negatief effect heeft, blijkt vrijdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De omzet van de winkels in non-foodartikelen lag ruim 5 procent lager. Ook de omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen kromp licht. De online omzet groeide echter met 24 procent.

Kledingwinkels leden ruim 11 procent omzetverlies. De daling is hier onder meer te wijten aan het zachte herfstweer, maar in welke mate kan op basis van deze cijfers volgens het CBS niet worden vastgesteld. In ieder geval vond winterkleding minder aftrek vanwege het aanzienlijk warmere weer dan in november 2014.

Omzetdaling 

De winkels met huishoudelijke artikelen noteerden de grootste omzetdaling, van ruim 20 procent. Ook de drogisterijen leden voor het eerst in ruim een jaar omzetverlies. Daarentegen groeide de omzet van winkels in woninginrichtingsartikelen wel, namelijk met bijna 4 procent.

Het CBS merkte ook op dat sinds het eerste kwartaal van 2008 het aantal bedrijven dat vanuit een winkel verkoopt met ruim 11,5 procent is afgenomen naar ruim 63.000 ondernemingen. De daling was sterk bij de bedrijven in consumentenelektronica en drogisterijen. Ook sloten relatief veel schoenen- en kledingwinkels de deuren.

Het totaal aantal bedrijven in de detailhandel is echter met 15,4 procent toegenomen, tot bijna 113.000. Dat is bijna volledig toe te schrijven aan webwinkels, hun aantal nam sinds het eerste kwartaal van 2008 met bijna 300 procent toe tot 31.000.

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger: 'Een eigen bedrijf betekent voor mij niet dat je tachtig uur per week moet werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie