Acht Kijkshop-filialen omgebouwd tot Neckermann-winkels

Het retailbedrijf Readen heeft acht vestigingen van Kijkshop overgenomen en gaat deze ombouwen tot Neckermann-winkels.

Readen Retail heeft daarvoor ook een meerderheidsbelang genomen in webwinkel Neckermann.com, zo bevestigt directeur Bas Pieper een bericht op nieuwssite Retailnews.nl.

Ook in België opent het bedrijf vijf filialen, daar is een aantal vestigingen van Depotplus overgenomen. "De komende weken worden de eerste winkels omgebouwd, uiteindelijk willen we landelijk actief worden met enkele tientallen filialen", zegt Pieper tegen NU.nl.

In de winkels komen zowel producten van D5 Avenue, de webshop die Readen al had, als van Neckermann.com te liggen, met uitzondering van kleding en meubels.

In de winkels zullen onder meer huishoudelijke artikelen, multimedia en persoonlijke verzorgingsproducten worden verkocht. De huisstijl van de filialen wordt gekopieerd van Neckermann.com.

Opmerkelijk

Pieper geeft toe dat het een opmerkelijke zet is in het licht van de recente faillissementen in de detailhandel. "We willen dit juist nu, om klanten een aanspreekpunt te bieden en producten direct te kunnen leveren."

Neckermann ging in 2014 failliet en maakte vervolgens een doorstart in afgeslankte vorm met behulp van investeringsmaatschappij Axivate Capital. Dat heeft nu een belang in het online warenhuis verkocht aan Readen.

Verstandig

De aan de Nyenrode Business Universiteit verbonden hoogleraar marketing en retailing Kitty Koelemeijer noemt het besluit om Neckermann-winkels te openen "heel verstandig".

"Het is eigenlijk een beweging die ik al had verwacht. Net zoals fysieke winkels online nodig hebben, hebben pure onliners ook fysieke winkels nodig", meent Koelemeijer. "Je kunt ontzettend veel dingen doen die je niet zo goed online kunt doen."

"Dit is wel de toekomst. Een webwinkel heeft wel degelijk baat bij fysieke winkels." Sommige producten worden nou eenmaal beter verkocht in een fysieke vestiging. "Het gaat om producten die je wilt proeven, ruiken of aanraken. Een fysieke winkel voegt dan echt wat toe." Bovendien kan Neckermann op deze manier retourpunten voor bestellingen opzetten en ook makkelijker klachten afhandelen.

Concurrentie

Dat de keten geen kleding of meubels in de vestigingen zal verkopen, vindt Koelemeijer logisch. "De concurrentie op het gebied van kleding is enorm. En kleding mengt niet goed met andere soorten producten." Daarnaast benadrukt ze dat het moeilijk is om de verkoop van meubels in een fysieke winkel rendabel te maken, omdat de verkoop langzaam gaat en de meubels veel ruimte innemen.

De keuze voor het verkopen van huishoudelijke artikelen noemt de hoogleraar wel gewaagd. Wat betreft multimedia ziet Koelemeijer de omgebouwde Kijkshop-winkels als goede stadse alternatieven voor grote vestigingen van Mediamarkt en Saturn aan de rand van steden.

"Ik had het niet per se van Neckermann verwacht, maar ik zat wel op die beweging te wachten. Coolblue doet het al een beetje en Bol.com doet het met Albert Heijn ook op een andere manier." Koelemeijer verwacht dat er nog wel meer online bedrijven zullen volgen. Het zou haar niet verbazen als ook Zalando op een gegeven moment met fysieke winkels komt. 

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger: 'Een eigen bedrijf betekent voor mij niet dat je tachtig uur per week moet werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie