Uitgaven in supermarkt nemen licht toe

Nederlandse supermarkten hebben hun omzet vorig jaar met ruim 3 procent zien stijgen. 

De groei was vooral te danken aan een toename van het aantal verkopen, de uitgaven per kassabon gingen licht omhoog, meldde onderzoeksbureau GfK vrijdag.

Klanten gaven in 2015 gemiddeld 22,25 euro uit per bezoek aan de supermarkt. Daarmee lag het bedrag per kassabon 0,4 procent hoger dan in 2014. In totaal vonden er bijna 3 procent meer transacties plaats aan de kassa dan een jaar eerder. De totale omzet ging hierdoor met 3,2 procent omhoog naar 34,3 miljard euro.

GfK verwacht dat de omzet van de supermarkten dit jaar met 1,5 procent toeneemt. Per bezoek wordt daarbij volgens de onderzoekers 1 procent meer uitgegeven dan in 2015, terwijl het aantal transacties naar verwachting met 0,5 procent stijgt.

Lees meer over:

Tips

Tips
Publicist Saskia Maarse: 'Nederlandse bedrijven kunnen wat leren van andere culturen.'

De werkdag van

De werkdag van
Leon Joanknecht van FilmFabriek: 'We zijn bezig de geschiedenis in beeld te brengen.'

In de praktijk

In de praktijk
Het Zeeuwse bedrijf Oceanwide Expeditions investeert 50 miljoen in een nieuw schip voor poolreizen.
Tip de redactie