Supermarktketens Plus en Coop verkochten flink meer in 2015

Supermarktketen Plus heeft de verkopen afgelopen jaar flink kunnen opvoeren. De omzet groeide met 8,8 procent. Ook voor supermarktketen Coop was 2015 een goed jaar, met een omzetstijging van 7,5 procent.

Naar eigen zeggen is Plus met zijn omzettoename van 8,8 procent de hardst groeiende supermarktorganisatie van 2015.

De consumentenomzet van Plus kwam vorig jaar uit op ruim 2,2 miljard euro. De keten zag zijn marktaandeel daardoor groeien van 5,9 naar 6,2 procent. Plus telt nu 262 filialen. Dat zijn er zeven meer dan twaalf maanden terug. Het bedrijf heeft geen winstcijfers naar buiten gebracht.

"Het gaat goed met Plus. Onze klantenkring wordt groter en trouwer", liet algemeen directeur Jan Brouwer maandag weten. Dit is volgens hem mede te danken aan het nieuwe formuleconcept Briljant, dat inmiddels bij 190 filialen is doorgevoerd. Verder is het prijsimago van Plus volgens Brouwer verbeterd. 

De topman benadrukt ook dat het vleesassortiment van Plus in rap tempo verduurzaamt. Beter Leven-vlees, biologisch vlees en vegetarische producten zijn vaker in de aanbieding. Plofkippromoties en kiloknallers zijn inmiddels verleden tijd. Plus streeft ernaar om, naast varkens- en rundvlees, ook al het kippenvlees op termijn te voorzien van tenminste het Beter Leven keurmerk 1-ster.

Voor klanten van ruim hondervijftig filialen van de organisatie is het inmiddels mogelijk om online boodschappen te doen bij hun eigen winkel. Die zaken bezorgen de online bestelde boodschappen aan huis of ze leveren via een ophaalpunt. Plus ziet hierbij ook nieuwe groeikansen, bijvoorbeeld door levering aan kantoren en kinderdagverblijven.

Coop

Supermarktketen Coop zag de verkopen met 7,5 procent toenemen. De consumentenomzet steeg met 75 miljoen euro naar een kleine 1,1 miljard.

De onderneming schrijft de verbetering toe aan een toename van het aantal winkels en een groei van het aantal klanten. Mensen die bij Coop kochten, rekenden gemiddeld ook iets meer af aan de kassa. "Coop heeft de marktgroei ruimschoots overtroffen", stelt het coöperatieve bedrijf.

De supermarktketen telt inmiddels 254 filialen. Dat zijn er dertien meer dan een jaar geleden. Daarbij werden tientallen zaken gemoderniseerd en de afdeling groenten en fruit is volledig vernieuwd. Coop, dat in 2016 zijn 125-jarig jubileum viert, verwacht dit jaar verder te kunnen groeien.

Plus en Coop zijn nog altijd veel kleiner dan grote concurrenten Jumbo en Alrbert Heijn.

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger: 'Een eigen bedrijf betekent voor mij niet dat je tachtig uur per week moet werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie