'Tijd voor openheid over faillissementen bij crowdfunding'

Het is tijd dat crowdfundingplatforms in Nederland duidelijk maken hoeveel projecten en bedrijven geïnvesteerd geld eigenlijk niet terugbetalen.

Er is meer voorlichting nodig, schrijft crowdfundingadviesbureau Douw & Koren in een rapport over de sector.

In 2015 is in Nederland 128 miljoen euro opgehaald door middel van crowdfunding, Dat is een verdubbeling ten opzichte van het voorgaande jaar, toen werd 63 miljoen euro in de wacht gesleept.

Met de opkomst van crowdfunding kan het niet uitblijven dat er ook faillissementen bij zijn, waar beleggers soms grote bedragen verliezen.

In 2013 haalde bijvoorbeeld restaurant Blauw een kwart miljoen euro op om een restaurant te bouwen in Rotterdam. Een jaar later ging het bedrijf failliet en moesten investeerders een fors verlies nemen soms.

Bepalend voor de beeldvorming van crowdfunding, is hoe investeerders omgaan met de faillissementen over crowdfundingprojecten, aldus Douw & Koren.

Complete duidelijkheid 

Investeerders krijgen nog geen volledige duidelijkheid over het aantal faillissementen, zegt Gijsbert Koren, mede-oprichter van Douw & Koren. Hij pleit ervoor dat crowdfundingplatforms aangeven welk percentage projecten uiteindelijk niet uitbetaalt aan investeerders.

Nederland loopt hierbij nog achter bij de ontwikkeling in andere landen. In het Verenigd Koninkrijk wordt bijvoorbeeld wel aangegeven hoeveel projecten failliet gaan. 

Welk percentage crowdfundingprojecten uiteindelijk op de fles gaat, weet Koren niet. Als onderdeel van AFM-toezicht geven sommige platforms wel door hoeveel projecten het niet halen, maar deze cijfers zijn niet beschikbaar voor investeerders.

Financiële afspraak 

Koren heeft zelf in ongeveer tweehonderd projecten kleine bedragen geïnvesteerd. Ongeveer 5 procent van deze projecten betaalde niet uit. "Nu zie je alleen de aangeboden rente. Het zou een completer beeld geven om de gemiddeld behaalde rente te geven", aldus Koren.

"Je hebt een harde financiële afspraak. Juist dan is het interessant om te weten hoe projecten het doen", verklaart Koren. Meer informatie hierover is ook een teken dat crowdfunding van het jeugdige imago afkomt en meer volwassen wordt.

Transparant 

Koren haalt aan dat crowdfunding als investeringsmethode vaak juist erg transparant is. "Je kent de initiatiefnemers, je kent het bedrijf. Eigenlijk hoort een faillissementpercentage ook bij het platform." Crowdfundingplatforms doen al vaak een financiële toets voor projecten. Zo moet er soms twee jaar aan financiële informatie worden overhandigd.

Toch blijven faillissementen niet te voorkomen. "En de projecten worden ook steeds groter, dus groeien ook de investeringen", aldus Koren.

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger: 'Een eigen bedrijf betekent voor mij niet dat je tachtig uur per week moet werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie