Crowdfunding: de tien beste projecten van 2015

Waar crowdfunding begon als een bescheiden initiatief om creatieve projecten te financieren, is het in korte tijd uitgegroeid tot een miljardenenindustrie. Van techstartup tot ziekenhuis en van kunstenaar tot mkb'er: de kansen en mogelijkheden van crowdfunding worden in steeds meer sectoren ingezet. 

Deze selectie toonaangevende crowdfunding campagnes van 2015 laat zien wat er met gezamenlijk investeren mogelijk wordt gemaakt. De lijst is gemaakt door crowdfunding-adviesbureau Douw & Koren, dat organisaties adviseert op het gebied van crowdfunding.

1. 10,6 miljoen voor Ziekenhuis Zeeland (Via ZIB Crowdfunding)
Op de valreep van 2015 vond een heel unieke crowdfundingcampagne plaats: die van het ziekenhuis in Vlissingen. In korte tijd bracht de crowdfunding campagne maar liefst 10,6 miljoen euro op. Dit bedrag was in combinatie met bancaire financiering voldoende voor het behoud en de herontwikkeling van het ziekenhuis. 

Meedoen betekent voor investeerders niet alleen rente in het vooruitzicht, maar ook de nabijheid van zorg in hun regio. Vandaar dat met name betrokken Zeeuwen in deze campagne hebben geïnvesteerd.

Ziekenhuis Zeeland

2. Crowdfunding platforms crowdfunden zichzelf: Lendahand (via Symbid) en Oneplanetcrowd (via Oneplanetcrowd)
Crowdfundingplatforms kunnen zelf ook op zoek zijn naar groeifinanciering. Afgelopen jaar toonden platforms aan dat ze hun eigen financiering via crowdfunding kunnen bemachtigen.

Lendahand, crowdfundingplatform voor ondernemers in opkomende landen, haalde dit jaar 400.000 euro op voor de verdere ontwikkeling van het platform. Lendahand gaf iedereen die meedeed een aandeel terug.

Oneplanetcrowd mikte in de eigen campagne op 250.000 euro, maar de enthousiaste investeerders bleven financieren tot er maar liefst 1 miljoen euro bij elkaar was gebracht.

Lendahand

3. The Smog Free Tower (via Kickstarter)
Ontwerper en kunstenaar Daan Roosegaarde werd dit jaar niet voor niets Artist of the Year. Een van zijn hoogtepunten dit jaar was de realisatie van 'The Smog Free Tower'.

Dit is een toren die smog uit de lucht opzuigt en samenperst tot smogjuwelen. De crowdfundingcampagne verbond meer dan vijftienhonderd kleine investeerders aan het project.

Hun betrokkenheid laat zien dat crowdfunding meer is dan geld alleen. De crowdfundingcampagne trok wereldwijd aandacht van de media: van De Wereld Draait Door tot de Amerikaanse nieuwszender CNN.

Smog Free Tower

4. Wagamama (via Collin Crowdfund)
Ook grotere bedrijven, franchiseformules en ketens weten inmiddels voor kapitaal en betrokkenheid hun weg naar crowdfunding te vinden. Zo waagde noodleketen Wagamama zich dit jaar met succes aan crowdfunding.

De campagne was niet alleen een manier om vaste gasten de mogelijkheid te bieden om een bijzondere verbinding aan te gaan met het restaurant, maar bracht ook ruim 175.000 euro op voor een nieuwe vestiging.

Wagamama

5. Tweetbundels (via Voordekunst)
De crowd speelde een hoofdrol in zowel de totstandkoming, als de financiering van Tweetbundels. Tweetbundels brengt wat de crowd twittert op papier. Het zijn ongevraagde autobiografische bloemlezingen van de beste twitteraccounts. 

De wens van maker Jan Dirk van der Burg om dit publieke twitterwerk ook door het publiek te laten financieren, ging dit jaar in vervulling. Hij bracht zijn campagne succesvol onder de aandacht met optredens op het crowdfundingfestival Crowdf€st en in talkshow De Wereld Draait Door. Van der Burg haalde ruim 20.000 euro op. 

Tweetbundels

6. Broek in Waterland (via Voorjebuurt)
Na de presentatie van plannen om een weg te verbreden in Broek op Waterland, kwam de plaatselijke dorpsraad in verzet. De weg zou het dorp verder in tweeën delen. De dorpsraad riep daarom op om in plaats van een wegverbreding een verkorte tunnel te realiseren. 

De overheid wilde het plan zeker bekijken, maar weigerde mee te betalen aan de haalbaarheidsstudie. Bewoners namen het heft in eigen handen en haalden de benodigde 22.000 euro op via crowdfunding. Wordt vervolgd in 2016.

Broek in Waterland

7. Brownies & Downies Den Haag (via Kapitaal op Maat) 
Horeca laat zich vaak lastig financieren. Daarom ging ondernemer Miranda Broers de uitdaging aan. Ze wilde haar vestiging van Brownies & Downies in Den Haag realiseren via crowdfunding.

De lunchroom, waar mensen met een verstandelijke beperking werken, haalde binnen twee uur het doelbedrag van 30.000 euro op. Inmiddels is het restaurant open en kunnen de investeerders zelf proeven hoe het gaat met de onderneming die hebben gefinancierd.

Brownies & Downies

8. Appscooter (via Leapfunder)
Dat crowdfunding al lang niet meer alleen over kleingeld gaat, bewijst ook Appscooter dit jaar. Appscooter, 'The Dutch Tesla on two wheels', zette crowdfunding eind dit jaar in voor schaalvergroting. Dit moest de productie van de elektrische scooter mogelijk maken.

Het publiek kon via crowdfunding investeren in Appscooter. Ze konden de scooter ook ontvangen in ruil voor hun inleg. De startup haalde zo meer dan 1,25 miljoen euro op via crowdfunding.

Appscooter

Appscooter


Bron: Appscooter

9. Crematie Centrum Westerhout (via Geldvoorelkaar)
Crowdfunding is niet alleen weggelegd voor hippe gadgets en innovatieve startups. De crowdfundingcampagne van Crematie Centrum Westerhout laat nog maar eens zien hoe divers de toepassing van crowdfunding kan zijn. Dit crematorium wist in korte tijd namelijk 300.000 euro op te halen voor een nieuwe oven. 

De crowdfundingcampagne moest worden teruggedraaid, omdat de voorwaarden van de campagne niet overeenstemden met die van de bank. Maar nadat de campagne met nieuwe voorwaarden opnieuw was gelanceerd, was de 300.000 euro in minder dan twee uur weer bijeen.

Crematie Centrum Westerhout

10. Exoskelet Ruben (via Dream or Donate) 
Crowdfunding introduceert ook nieuwe manieren van geven en doneren. Doneren via crowdfunding maakt het mogelijk om direct aan een concreet en persoonlijk doel te geven, zonder tussenkomst van een andere (koepel)organisatie.

Dat deze directheid aanspreekt, bewijst dwarslaesiepatiënt Ruben de Sain. Nadat hij in het kader van wetenschappelijk onderzoek een 'exoskelet' kon testen dat hem weer liet lopen, wilde Ruben niet meer zonder. Meer dan 4.400 mensen doneerden geld via zijn crowdfundingcampagne. Ruben kon daardoor het exoskelet behouden.

Exoskelet

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger: 'Een eigen bedrijf betekent voor mij niet dat je tachtig uur per week moet werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie