Dura Vermeer mag infrastructuur luchthaven Lelystad aanleggen

Bouwconcern Dura Vermeer mag de infrastructuur rondom de nieuwe luchthaven Lelystad aanleggen en meerdere jaren onderhouden. Daarvoor tekende het bedrijf een overeenkomst met Schiphol Group.

Dat maken de bedrijven donderdag bekend.

Het gaat om het ontwerp, de realisatie en vijftien jaar onderhoud van de zogenoemde lucht- en landzijdige infrastructuur voor de nieuwe luchthaven. Daaronder vallen de start- en landingsbaan, taxibanen, platformen, toegangswegen en parkeerterreinen. 

Dura Vermeer zal in januari 2017 met de bouwwerkzaamheden beginnen. In 2018 landt naar verwachting het eerste passagierstoestel.

Duurzaam

Het bedrijf gebruikt voor de aanleg een nieuwe funderingstechniek waarbij minder grond hoeft worden afgegraven en er ook minder zand hoeft te worden aangevoerd. Dit scheelt naar verwachting ongeveer tienduizend vrachtwagenritten. Dat levert een besparing op van 490 ton aan CO2-uitstoot.

Daarnaast wordt er voor het verlichten van de parkeerterreinen, toegangswegen en vliegvelden led-verlichting gebruikt. Dat moet een energiebesparing van 30 procent opleveren.

Lokale bedrijven

"Met Dura Vermeer hebben we gekozen voor een specialistische partner in de aanleg en onderhoud van duurzame luchthaveninfrastructuur, waarbij nadrukkelijk lokale en regionale bedrijven betrokken zullen worden”, zegt commercieel directeur Maarten de Groof van Schiphol Group.

In de afspraken staat dat een derde van de bouwomzet door bedrijven uit de omgeving gerealiseerd moet worden. Bij het onderhoud wordt voor twee derde van de omzet lokale en regionale bedrijven ingezet.

Het is de bedoeling dat Lelystad Airport de groei op Schiphol ondersteunt. De luchthaven wordt in fases ontwikkeld voor passagiersvluchten naar Europese toeristische steden en regio's.

Ondernemen in de zomer

Ondernemen in de zomer
Het weer is essentieel voor de bedrijfsvoering bij bootverhuurder Pieter Jongschaap in Kalenberg, vlak bij Giethoorn.

De werkdag van

De werkdag van
Karin Sluis van Witteveen+Bos: 'Ik ben wel echt meewerkend voorvrouw'

In de praktijk

In de praktijk
Volgens ondernemer Jan van Zon willen mensen steeds grotere en gekkere caravans en campers.
Tip de redactie