'Vijfde van supermarkten over vijftien jaar overbodig'

De omzet van supermarkten bestaat over vijftien jaar voor een vijfde uit online boodschappen doen. Daardoor zijn er in 2030 ongeveer duizend supermarktwinkels teveel in Nederland.

Dat schrijft Rabobank in een rapport.

Online boodschappen doen wint aan populariteit, maar het staat volgens de bank nog in de kinderschoenen.

Grote internetspelers hebben de markt vooralsnog nauwelijks verkend, dus echt veel concurrentie hebben de traditionele offline supermarkten nog niet.

Maar daar kan verandering in komen als online reuzen zoals Amazon en Alibaba steeds meer geld verdienen met big data. De winkelmand van consumenten zou daar weleens  een belangrijke rol in kunnen spelen, vermoedt Rabobank.

Winkelmandje

Daar zitten niet alleen de boodschappen in, maar ook informatie over de gezinssamenstelling, inkomensniveau en merkloyaliteit. Die informatie wordt nog niet op waarde geschat.

Grote internetbedrijven worden zo op termijn een geduchte concurrent voor bijvoorbeeld Albert Heijn en Jumbo.

"Het is niet ondenkbaar dat een partij als Amazon, Google of een nieuwe speler de boodschappen tegen of zelfs onder kostprijs aanbiedt om vervolgens de winst te boeken op de verkoop van consumentendata aan allerlei leveranciers", schrijven de onderzoekers.    

Supermarktketens die de komende jaren niet inspelen op deze veranderingen, zullen marktaandeel verliezen, aldus het rapport.

Lees meer over:
Tip de redactie