Stichting Wakker Dier hekelt dieronvriendelijke paasproducten

90 procent van de ei- en vleesaanbiedingen in het paasassortiment van de supermarkten heeft geen welzijnskeurmerk. 

Dat blijkt uit een analyse van Wakker Dier van 427 vlees-, vega- en eiproducten in de paas- en weekfolders van de dertien grootste supermarktketens.

Van de 167 vleesaanbiedingen voor de gourmet heeft 98 procent geen welzijnskeurmerk. Het is gewoon plofkip of industrievarken. Bij de 72 vleeswarenaanbiedingen is er slechts één te vinden met het Beter Leven-keurmerk.

In het eierschap hebben de supermarkten als folderaanbieding alleen geverfde paaseieren van kippen die nooit buiten komen.

Vreetfestijn

''Supermarkten proberen van Pasen hetzelfde dieronvriendelijke vreetfestijn te maken als het kerstfeest", aldus Wakker Dier.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van supermarkten, wijst erop dat de consument wel degelijk de keuze heeft voor bewuste vleesproducten.

''Er ligt genoeg in de schappen, dus wie duurzaam voedsel wil eten, kan daarvoor kiezen. Het is ook niet zo dat er helemáál geen aanbiedingen van biologisch vlees waren", aldus een woordvoerster. Het lage aantal paasaanbiedingen voor biologisch vlees weerspiegelt volgens haar de verhouding in het reguliere aanbod.

Lees meer over:

Tips

Tips
Overweeg je om een ander bedrijf over te nemen? Lees eerst deze zes tips. 

De werkdag van

De werkdag van
Atilay Uslu van Corendon: 'Een paar uurtjes werken is ook gewoon stoom afblazen.'

In de praktijk

In de praktijk
De meeste buitenlandse werknemers komen naar Nederland vanwege de liefde, zegt Ilse Visser van wervingsbureau Undutchables. 
Tip de redactie