Limburgse chocoladeketen trekt naar Azië met half miljoen op zak

De Limburgse chocoladeketen Chocolate Company heeft een investering van minimaal een half miljoen euro binnengehaald en gaat daarmee onder meer een vestiging in Singapore openen.

Dat laat directeur en mede-eigenaar Geert van Kuyck weten aan NU.nl.

"Dit jaar moet onze eerste Aziatische winkel een feit zijn in samenwerking met een master franchiser. Daarna gaan we zeker zes tot twaalf maanden leren voor we volgende stappen overwegen. Wel lopen er onderhandelingen met verschillende partijen."

Onder meer partijen uit China hebben interesse getoond in het concept. "China staat zeker op ons verlanglijstje, maar we moeten eerst het model in Azië kloppend krijgen."

"De café-oppervlakte in Azië is bijvoorbeeld veel kleiner, terwijl de huren veel hoger liggen. Is de oppervlakte hier gemiddeld 80 tot 100 vierkante meter, in Azië moet je eerder denken aan 20, 30, 40 vierkante meter", zegt Van Kuyck. "Dat concept moet je wel goed neerzetten."

Chocolate Company heeft momenteel zeven CHCO-cafés in Nederland en twee in Duitsland, in Aachen en Heidelberg. In Nederland is de keten onder meer te vinden in Amsterdam, Haarlem en de Rotterdamse Markthal. Op 28 maart opent een nieuwe vestiging in Breda zijn deuren, in mei komt er een locatie bij in het Duitse Bremen.

Chocolademelk

In de cafés zijn verschillende soorten chocolademelk te vinden, koffie, lunch en een groot assortiment chocoladeproducten. Ook heeft het bedrijf een chocoladefabriek in Kerkrade.

Vanaf 2004 maakt Chocolate Company chocolade. Sinds het openen van het eerste CHCO-café is de groei van de onderneming in een stroomversnelling beland.

Ook partijen uit het Midden-Oosten hebben interesse getoond, maar het uitbouwen van de thuisbasis in Nederland, Duitsland en straks ook België, is wat Van Kuyck betreft het belangrijkst.

Welke investeringsmaatschappij met een half miljoen euro op de proppen is gekomen, kan Van Kuyck niet zeggen. "Het is een partij die internationaal actief is en ons businessplan heel aantrekkelijk vindt. In de retail gaat het weliswaar niet zo goed, maar in de food is het een ander verhaal."

Crowdfunding

Het bedrijf was eerst een crowdfundingactie begonnen om aan het vereiste kapitaal te komen, maar die werd afgeblazen toen de investeerder op de stoep stond.

"We gaan het geld gebruiken om onze expansie te financieren. Naast het openen van een aantal eigen locaties, willen we ook franchisenemers financieel ondersteunen. Die krijgen met moeite financiering rond bij de bank."

Van Kuyck wil geen getallen plakken op de uitbreidingsplannen. "We willen vooral bewust omgaan met het opbouwen van een mooi bedrijf. Dan komt het verder vanzelf."

Van Kuyck was eerder verantwoordelijk voor de expansie van Starbucks in Europa. Ook mede-eigenaar Alexander de Ronde Bresser heeft zijn sporen verdiend in de koffiecafébranche.

Lees meer over:
Tip de redactie