Nederlandse winkelpanden meer in trek bij buitenlandse beleggers

Buitenlandse beleggers hebben vorig jaar meer in Nederlandse winkelpanden geïnvesteerd dan in 2013.

Dat meldt vastgoedadviseur CBRE in een vrijdag gepubliceerd rapport (pdf).

Het beleggingsvolume groeide in 2014 naar 1,49 miljard euro. Een jaar eerder ging het nog om een bedrag van ruim 805 miljoen euro.

Van al het kapitaal dat in Nederlands winkelvastgoed is gestoken, kwam 47 procent vorig jaar uit het buitenland.

Winkelcentra

De groei van vorig jaar hangt samen met de verkoop van winkelcentra aan de Amerikaanse investeringsfondsen Mount Kellett en Blackstone. 

Ook de verkoop van een aantal grote winkelpanden heeft het beleggingsvolume laten stijgen. In het voorjaar kocht het Britse vastgoedbedrijf Meyer Bergman outletcentrum Batavia Stad.

En afgelopen november kocht de Nederlandse Kroonenberg Groep de Kalvertoren in Amsterdam.  

Gebruikers

CBRE stelt dat de markt aan de kant van de gebruikers wel achterblijft. "Hoewel de Nederlandse economie tekenen van herstel toont, is dat nog niet het geval in de markt voor verhuur aan retail", schrijft het bureau in zijn rapport. Doorgaans reageert deze markt vertraagd op een groei van de economie.

Het totale opnamevolume daalde vorig jaar met 22 procent ten opzichte van 2013. Het ging om 412.000 vierkante meters aan transacties.

Een vijfde van het totale aantal opgenomen vierkante meters betrof winkelpanden in de vier grootste steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. De gemeenten Groningen en Leiden vielen ook op wat betreft het grote aantal transacties.

Moeilijk jaar

Het was volgens CBRE "een moeilijk jaar voor retailers in het middensegment, terwijl discountformules juist groeiden".

Het adviesbureau benadrukt dat er ook nieuwe partijen zijn bijgekomen in het straatbeeld. Zoals de Duitse discount kledingketens Kik en Tedi. Verder hebben Zeeman en Action meerdere winkels geopend.

De luxere keten Kult, cosmeticaketen Forever Flawless en lingerielabel La Perla kwamen ook naar Nederland. Ketens in het luxere segment kiezen meestal voor Amsterdam.

'Online niet het grootste probleem voor winkelketens'

Tip de redactie