Albert Heijn overtrad regels met actie kristalglas

Supermarktketen Albert Heijn (AH) heeft ten onrechte in een reclame de suggestie gewekt dat klanten konden sparen voor kristallen glazen van de hoogste kwaliteit. De reclamespot is daarom in strijd met de regels.

Dat stelt de Reclame Code Commissie in een uitspraak.

"Sparen voor kristalglas glazen van Villeroy & Boch. Gewoon bij Albert Heijn", zegt een voice-over in een spotje van de keten. De reclame druist daarmee in tegen de Nederlandse Reclame Code. De Commissie vraagt het bedrijf niet meer op deze manier reclame te maken. 

Een consument heeft bij de Commissie geklaagd, omdat ze in de veronderstelling was dat ze voor kristallen glazen had gespaard. Maar de glazen bevatten geen lood en zijn niet zwaar genoeg om de naam volloodkristal of loodkristal te dragen. Dat zijn twee soorten kristalglas van hoge kwaliteit.

Het gaat in haar geval om sonoorglas van een lagere kwaliteit, dat wel onder de categorie kristalglas valt. Het voordeel van dit glas is dat het minder snel breekt en afwasmachinebestendig is, aldus de supermarktketen. 

Vertrouwen

Albert Heijn laat aan NU.nl weten niet tegen de uitspraak in beroep te gaan. "Consumenten kunnen erop vertrouwen dat ze gespaard hebben voor glazen van goede kwaliteit. Kristalglas is een gangbare benaming die ook door andere retailers gebruikt wordt", zegt een woordvoerder.

De woordvoerder erkent wel dat de keten het anders had moeten aanpakken. "We hadden beter moeten informeren over de soort kristalglazen. Dat nemen we mee in bij een eventuele volgende spaaractie."

Reclame: De kristalglas glazen van Villeroy & Boch

Misverstanden

AH zei vorige maand de klacht te begrijpen, maar stelt er ook alles aan te hebben gedaan om misverstanden te voorkomen. In de reclames werd bewust over kristalglas gesproken en niet over kristal of kristallen glazen.

De Reclame Code Commissie vindt enerzijds dat het bedrijf wel voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat het bij de actie niet om 'gewoon glas' maar om sonoorglas gaat. Het toetsingsorgaan heeft er wel begrip voor dat de keten niet de term sonoorglas heeft gebruikt, omdat het geen algemeen bekend woord is.

Toch zou het verschil in kwaliteit van het gebruikte kristalglas "niet gemakkelijk herkenbaar" zijn voor de gemiddelde consument, zo bleek uit een eerdere uitspraak van het Hof van Justitie. Daarom moeten verkopers consumenten zo duidelijk mogelijk informeren, om verwarring te voorkomen.

Oneerlijk

AH had duidelijk moeten verwijzen naar een internetpagina met meer informatie over de specifieke aard van de glazen. Een verwijzing naar de voorwaarden op Ah.nl is volgens de Commissie onvoldoende. 

Door een gebrek aan informatie kan een consument denken dat hij voor een hogere kwaliteit kristalglas heeft gespaard. "Hierdoor kan de gemiddelde consument ertoe worden gebracht een besluit te nemen over een transactie dat hij anders niet had genomen." Het toetsingsorgaan noemt de uiting om die reden "misleidend en daardoor oneerlijk."

Spaarkaart

Consumenten kregen vier glazen voor 3 euro en een volle spaarkaart met veertig stickers. De keten bood glazen voor champagne, wijn, frisdrank, water en whisky aan.

Klanten kunnen overigens niet meer sparen voor de glazen. De actie liep tot en met 8 februari. De volle spaarkaarten kunnen nog tot en met 22 februari ingeleverd worden.

De Reclame Code Commissie is een orgaan dat toetst of een reclame niet tegen de Nederlandse Reclame Code indruist. De Commissie kan geen sancties opleggen.

Klanten klagen over AH-actie kristallen glazen

Lees meer over:
Tip de redactie