Onlinewinkels profiteren flink van kerstaankopen

Onlinewinkels zien hun weekomzet door de kerstaankopen flink toenemen. In drie weken voor kerst nam de omzet voor webwinkels met 38 procent toe ten opzichte van een gemiddelde weekomzet.

Dat blijkt uit een onderzoek Thuiswinkel.org, uitgevoerd door marktonderzoeker Gfk. De verkoop van kerstkado's en andere kerstartikelen zorgde voor een extra omzet van 146 miljoen euro. 

Kerst lijkt het daarmee beter te doen dan Sinterklaas, want in de drie weken voorafgaand aan 5 december nam de gemiddelde weekomzet 27 procent toe.

Uit gegevens van de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat de gemiddelde weekomzet in de eerste drie kwartalen van dit jaar op 128 miljoen euro lag.

In de drie weken voor kerst is dit volgens de online winkels toegenomen tot 177 miljoen euro. In de gehele periode voorafgaand aan kerst koopt de consument voor 530 miljoen euro online.

Meer dan twee derde van de consumenten die dit jaar kado's koopt tijdens de feestdagen, doet dit voor de kerst, blijkt uit een peiling van Gfk. Daarbij geeft ruim 70 procent aan dit jaar evenveel te besteden als vorig jaar.

De mensen die dit jaar minder uitgeven (15 procent), doen dit omdat zij minder te besteden hebben.

Lees meer over:
Tip de redactie