'Malaysia Airlines opdoeken geldvernietiging'

Ondanks de slechte prestaties van Malaysia Airlines en het belabberde toekomstperspectief van de luchtvaartmaatschappij, zou het geldvernietiging zijn om het bedrijf helemaal op te doeken.

Dat zegt luchtvaartkenner van de Universiteit Twente Hans Heerkens in een gesprek met NU.nl.

"Er zijn verschillende vormen waarin Malaysia Airlines kan voortbestaan. Ze kunnen bijvoorbeeld een aantal langere of juist de korte routes schrappen, het aantal type toestellen terugbrengen of de vluchtfrequentie verminderen. Op die manier kun je wellicht weer winstgevend worden", zegt Heerkens.

"De oorzaak van het verlies lijkt vooral te worden veroorzaakt door een teruglopende bezettingsgraad. Dat komt voor een deel door de rampen met MH17 en MH370, maar ze staan ook onder druk van binnenlandse concurrenten."

Vrijdag maakte Malaysia Airlines bekend dat er zesduizend mensen worden ontslagen, dat is ongeveer 30 procent van het personeelsbestand. Ook wordt de staat 100 procent eigenaar van de luchtvaartmaatschappij, eerder had de Maleisische overheid al een belang van 69 procent in handen.

Verlies

Donderdag kondigde topman Ahmad Jauhari Yahya bij de presentaties van de halfjaarcijfers aan dat de omzet in het tweede kwartaal met 5 procent is gedaald tot 3,6 miljard ringgit (862 miljoen euro). Het nettoverlies liep op naar 307 miljoen ringgit (74 miljoen euro), van 176 miljoen ringgit (42 miljoen euro) een jaar eerder. Het is het zesde kwartaal op rij met rode cijfers.

"Bedrijven in staatshanden doen het over het algemeen niet goed, anders zouden ze ook niet genationaliseerd zijn. Maar de regering in Kuala Lumpur wil op de langere termijn geen eigenaar zijn van een bedrijf dat alleen maar verlies maakt", zegt Heerkens.

Uitkleden

Hij noemt het in theorie mogelijk dat Malaysia Airlines wordt "uitgekleed" en wat er van overblijft aan een private partij wordt verkocht. Maar gezien het sentiment van een nationale luchtvaartmaatschappij zal dat niet snel gebeuren.

Heerkens: "Kijk naar onze reactie toen KLM en Air France samen gingen, toen was ook iedereen bang dat onze luchtvaartmaatschappij zou verdwijnen. Mensen zien het als hun nationale trots. Daarnaast wil je je marktaandeel ook niet weggeven aan concurrenten."

De toekomst van Malaysia Airlines is ongewis, maar het is wel zeker dat de concurrentie in het Aziatische luchtruim de afgelopen jaren flink is toegenomen.

Heerkens: "Er valt met de afslanking van Malaysia Airlines een behoorlijke speler in de markt weg, maar er zijn veel kapers op de kust. De Indonesische nationale luchtvaartmaatschappij Garuda breidt uit en een prijsvechter zoals Air Asia is behoorlijk in opkomst. De liberalisering in de Aziatische luchtvaart is in volle gang."

Lees meer over:
Tip de redactie