'Jachthavens last van afnemend botenbezit'

De toekomst van Nederlandse jachthavens staat onder druk, doordat het botenbezit afneemt.

Jachthavens moeten kiezen voor een specifieke doelgroep en inspelen op de behoefte aan flexibiliteit om niet te bezwijken. Dat stelt de Rabobank donderdag in een rapport over de sector.

Botenbezitters zijn gemiddeld steeds ouder en stoppen naar verwachting binnen nu en tien jaar met varen.  Jachthavens moeten daarom inspelen op nieuwe trends.

De nieuwe generatie watersportliefhebbers zal eerder een boot huren of lenen dan er een kopen. Jachthavens zouden gebruik kunnen maken van die trend door botenverhuur aan te bieden of korte ligplaatsabonnementen in plaats van uitsluitend jaarabonnementen.

Ook zouden ze kunnen denken aan een full-service abonnement waarin ligplaats, onderhoud, winterstalling en verzekering zijn inbegrepen.

Doelgroep

Jachthavens kunnen zich ook onderscheiden door zich op een bepaalde doelgroep te richten. Binnen het topsegment kunnen ondernemers zich bijvoorbeeld profileren met veel luxe en comfort door horeca met topniveau aan te bieden en luxe overnachtingsmogelijkheden.

Ook gezinnen kunnen een doelgroep vormen, met kindvriendelijke faciliteiten, eigen animatieteams en gezinsvriendelijke overnachtingsmogelijkheden.

"Jachthavens zouden in samenwerking met elkaar Nederland beter neer kunnen zetten als het ideale land voor een watervakantie. Ons land heeft meer dan 10.000 kilometer vaarroutes, ruim duizend havens en de belangstelling uit het buitenland groeit nog elk jaar", aldus Annemarie Kuijer, sectormanager horeca en recreatie bij de Rabobank.

Van de tweehonderdduizend vaartuigen in het water, ligt ongeveer  80 procent in jachthavens en circa 20 procent in sloten. Nederland telt ruim duizend jachthavens. Jaarlijks wordt zo’n 600.000 keer een boot gehuurd.

Lees meer over:
Tip de redactie