Meedenkende apps wekken interesse in buitenland

De Nederlandse startup Labwerk, dat locatiebewuste apps ontwikkelt, breidt uit naar Engeland.  Zes maanden na de oprichting van het bedrijf waagt oprichter Floris Boekel de stap over de grens. "Er kwamen veel aanvragen vanuit het buitenland", zegt hij.

Labwerk opende deze week een vestiging in Londen. "De Engelsen zijn enthousiast over onze software en we willen dichterbij onze potentiële klanten zitten", zegt Boekel.

Waar de afgelopen maanden de focus op ontwikkeling lag willen Boekel en medeoprichter Jeroen de Lange zich nu storten op sales."Het begon met een pilot voor het Noord-Hollandse themapark Tulpenland", zegt  Boekel.

Het bedrijf brengt naar eigen zeggen de on- en offline werelden bij elkaar met toepassingen die bedrijven 'real-time' met hun klanten laat communiceren via de smartphone. Dat gebeurt meestal zodra ze in de buurt van de organisatie komen.

iBeacon

Labwerk werkt op basis van een technologie gemaakt door Apple, met de naam iBeacon. "Die maakt mobiele apparaten locatiebewust", zegt Boekel. "Hierdoor activeert onze app zodra de eigenaar van de telefoon in een bepaald gebied komt."

Dat klinkt technisch, maar werkt in de praktijk eenvoudig. "Wanneer je bijvoorbeeld in de rij staat bij het themapark of een museum kun je via de app automatisch een kaartje kopen", zegt Boekel. En bij de bij de kassa opent het digitale kaartje zich vanzelf op de telefoon.

Eenmaal binnen werkt de nieuwe technologie gewoon door. "Er verschijnt relevante informatie op de telefoon wanneer je bijvoorbeeld voor een schilderij staat." Waarmee het volgen van een audiotour misschien wel overbodig wordt. 

Voordelen

En daar zitten ook voordelen aan voor de bewuste organisaties. Het geeft hen namelijk inzicht in het gedrag van de klant. Hoe hebben ze gelopen en bij welke werken blijven ze staan?

"Dat maakt het weer mogelijk om gepersonaliseerde informatie naar de gebruiker te sturen", zegt Boekel. "Bijvoorbeeld reclame, kortingsbonnen of een routebeschrijving."

Boekel zag direct brood in de technologie. "Er zijn legio toepassingsmogelijkheden", zegt hij. "Van galerie tot retail." En na aandacht van onder meer de Wall Street Journal kwamen er aanvragen voor informatie uit onder meer Australië, Italië, Noorwegen en Mexico.

Gesprek

"We zijn onder meer in gesprek met een groot museum in Australië en een galerie in Engeland", zegt Boekel. Maar ook verschillende retailers en een luchthaven toonden interesse.

Het bedrijf wil geld verdienen door de software aan te bieden als service. Boekel verwacht komend jaar tenminste 200.000 euro omzet te draaien. "Maar we zijn voorlopig nog niet op zoek naar een investeerder."

Lees meer over:
Tip de redactie