'Koopzondagen doodsteek voor koopavonden'

Koopavonden verliezen snel aan populariteit. De afgelopen drie jaar daalde het aantal bezoekers met bijna een derde. 

In totaal verminderde het binnenstadbezoek over die periode 'slechts’ met 9 procent.

Cor Molenaar roept het al jaren: je moet de winkels open houden als het gezellig is. Op zaterdagavond dus, is de stellige overtuiging van de auteur van het boek 'Red de winkel!’.

''Mensen die iets willen kopen, kunnen ook op internet terecht. Om ze tot een impulsaankoop in de stad te verleiden, moet je een gezellige omgeving creëren. Stel; iemand heeft op zaterdagochtend gesport en gaat ’s middags gezellig de stad in, en opeens gaan om vijf uur de winkels dicht. Dat is helemaal fout", zegt Molenaar.

"Zeker in de zomer moeten ze tot acht uur open blijven. En het liefst integreren met de horeca, want die sectoren versterken elkaar.''

Verschuiving

In plaats daarvan houden veel plaatsen vast aan de donderdagavond als koopavond. In de periode 2011-2013 daalde het bezoek met 30 procent, becijferde onderzoeksbureau City Traffic.

''Er heeft een grote verschuiving plaatsgevonden naar de koopzondag'', zegt directeur Huib Lubbers.

''Ik denk dat die trend zal doorzetten en er daardoor langzaam een einde komt aan de koopavonden. De consument heeft er meer behoefte aan om na werktijd een uurtje langer te kunnen winkelen. Het zou voor binnenstadwinkeliers een optie kunnen zijn om dagelijks tot zeven uur open te blijven en de koopavond af te schaffen. Tweeverdieners die samen een aankoop willen doen, gebruiken daarvoor nu de zondag.”

Afschaffing

Leiden is een van de steden die serieus overweegt om de koopavond af te schaffen. Molenaar verwacht dat meer gemeenten zullen volgen.

''Loop op een donderdagavond eens door een winkelstraat, de triestigheid slaat toe. De koopavond is in de jaren '50 ontstaan, toen mensen op de werkvloer op donderdag of vrijdag  hun loon in een zakje kregen. Dan hadden ze geld en konden ze iets gaan kopen."

"In de jaren zestig ging dat voortaan via de bank, maar deed de vrije zaterdag zijn intrede. Veel mensen wilden die dag iets met hun gezin doen en bleven daarom op de koopavond aangewezen om aankopen te doen. Die situatie is nu compleet veranderd. Consumenten voelen zich ’s avonds op straat vaak zelfs onveilig.''

Parkeerkosten

Toch willen veel winkeliers nog niet van de koopavond af. ''De omzetten lopen inderdaad terug, maar de avonden leveren nog steeds geld op'', zegt voorzitter Tom Broekman van ondernemersvereniging Centrum Utrecht.

''Het valt wel op dat de koopavonden in de periferie beter worden bezocht, zoals in Houten, Woerden of Nieuwegein. Misschien doordat een avond winkelen daar minder kost. Je betaalt hier toch snel een paar tientjes aan parkeerkosten.''

Openingstijden

Veranderende openingstijden ziet Broekman niet zitten. ''Moeten we dan van elf tot acht open in plaats van tien tot zes? Dat heeft weer allerlei gevolgen voor het personeel en bijvoorbeeld de venstertijden waarop we de winkels kunnen bevoorraden.''

Lubbers adviseert winkeliers zulke stappen toch te overwegen. ''Het winkelgedrag verandert nu eenmaal, een retailer moet zich bewust zijn van wat zijn klant wil. Dat is na werktijd snel een aankoop doen. Voor het funshoppen heeft hij nu de zondag.''

Lees meer over:

Tips

Tips
Overweeg je om een ander bedrijf over te nemen? Lees eerst deze zes tips. 

De werkdag van

De werkdag van
Atilay Uslu van Corendon: 'Een paar uurtjes werken is ook gewoon stoom afblazen.'

In de praktijk

In de praktijk
De meeste buitenlandse werknemers komen naar Nederland vanwege de liefde, zegt Ilse Visser van wervingsbureau Undutchables. 
Tip de redactie