‘Kans op doorstart Maastricht Airlines groter dan 50 procent’

De kans op een doorstart van de begin juni failliet verklaarde luchtvaartmaatschappij Maastricht Airlines is nog altijd groter dan 50 procent.

Er zijn nog vijf serieuze potentiële investeerders over, zo laat curator John Huppertz weten.  Ook grootaandeelhouder en directeur Hamid Kerboua wil nog wel een flink bedrag in de onderneming stoppen, maar “er moet wel extra geld bij”.

Ondertussen is het personeel van het concern een crowdfundingactie gestart. Met ‘We believe we can fly’ willen de werknemers laten zien dat zij nog steeds vertrouwen hebben in de toekomst van Maastricht Airlines.

Particulieren en bedrijven kunnen nu alvast tickets kopen voor toekomstige vluchten. Voor een inleg van 15, 30 of 50 euro krijgt de passagier in de toekomst een dubbele waarde terug als deze gaat vliegen. Een andere optie is 250 euro inleggen, in ruil voor twee retourtickets of vier enkele tickets naar een Maastricht Airlines-bestemming naar keuze.

Wanhoopsdaad

“Ik heb me wel even afgevraagd of het niet over zou komen als een wanhoopsdaad”, aldus Huppertz. “Maar het is een mooi signaal. En als het niet lukt met de doorstart, krijgen mensen gegarandeerd hun inleg terug.”

Hooggespannen verwachtingen heeft Huppertz niet rond de actie. “Ik heb geen idee wat het oplevert,  enkele tonnen zou al mooi zijn. Voor een doorstart zijn toch echt investeerders nodig.”

Doorrekeningen van het businessplan van de onderneming laten zien dat er 3,5 miljoen euro nodig is. “En dat kan in drie jaar tijd terugverdiend worden, met een bezetting van 25 mensen per vlucht, waar er 50 in kunnen”, verklaart Huppertz.

Vliegtuigen

De vliegtuigen zijn inmiddels ook voorhanden, mocht het tot een doorstart komen. Een van de redenen waarom Maastricht Airlines failliet ging, was dat de levering van de twee Fokker 50 toestellen wegens technische problemen vertraging opliep. Hierdoor kon het bedrijf de lucht niet in.

Op 1 maart stond een team van 60 werknemers klaar om van start te gaan. Dit aantal is inmiddels al teruggebracht tot 20. De eerste vluchten stonden voor 26 maart op het programma.

De onderneming heeft een schuld van in totaal 650.000 euro, waarvan 500.000 euro aan de aandeelhouders.

Lees meer over:
Tip de redactie