Omzet doe-het-zelfconconcern Maxeda gedaald

Maxeda, het moederbedrijf van onder meer de doe-het-zelfketens Formido en Praxis, heeft zijn omzet in het afgelopen boekjaar met 5,3 procent zien dalen.

De omzet van de Nederlandse doe-het-zelfmarkt als geheel daalde met 5,4 procent, zo blijkt uit het jaarverslag van de onderneming.

In België, waar het bedrijf vooral actief is met de ketens Brico en Plan-it, nam de omzet af met 1,6 procent in het boekjaar dat eindigde op 31 januari.

"Op de korte termijn verwachten we een laag consumentenvertrouwen resulterend in een zwakke huizenmarkt", aldus topman Tony DeNunzio.

"Op de middellange termijn voorzien we echter herstel en zullen consumenten hun huizen willen opknappen. Dit hebben we ook in de Verenigde Staten zien gebeuren."

Investeringen

De onderneming heeft 31 miljoen euro geïnvesteerd in merken, winkels en een efficiënte bevoorrading. Zo werden er onder meer nieuwe locaties geopend in Sneek, Gent en Bassevelde. In totaal groeide het winkelbestand met 7 vestigingen.

In de twee voorgaande boekjaren investeerde het bedrijf nog 35 miljoen euro per jaar.

Maxeda heeft in totaal 370 winkels in de Benelux en meer dan 6000 werknemers.

Lees meer over:
Tip de redactie