Nederlanders bouwen Indiase tuktuk-coöperatie

Mogelijk een miljoen Indiase tuktuk-chauffeurs krijgen meer inkomsten, toegang tot sociale voorzieningen en schonere wagens dankzij een nieuw Nederlands concept.

Onderdeel van het project, opgezet door de Nederlandse organisatie Enviu in samenwerking met het Indiase bedrijf Three Wheels United, is het vervangen van vervuilende tweetaktmotoren door schonere viertaktmotoren.

Dat zorgt ervoor dat de taxi’s ('riksja's) 30 tot 50 procent meer kilometers per liter benzine kunnen rijden. Door de driewielige tuktuk in te richten tot een soort "minisupermarkt" en de zijkanten te verhuren als advertentieruimte zou het inkomen van de chauffeurs tot 70 procent kunnen stijgen.

Doel van Three Wheels United is om binnen 5 jaar 50.000 omgebouwde tuktuks op de weg te hebben, waarbij de levensomstandigheden van 200.000 Indiërs zouden kunnen worden verbeterd. Op langere termijn moet het aantal schone taxi's worden uitgebreid naar 1 miljoen.

Vervuiling

India telt in totaal zo’n 5 miljoen van deze wagens. Een huidige tuktuk vervuilt volgens Enviu evenveel als tientallen West- Europese auto’s samen.

Deze week werd in Bangalore een proef met enkele honderden tuktuk's succesvol afgerond. Lokale banken werken mee aan het project door leningen te verstrekken waarmee de taxi's kunnen worden omgebouwd.

"Dat gebeurt tegen een redelijk tarief", zegt een woordvoerster van Enviu, "in tegenstelling tot de soms malafide geldverstrekkers die woekerrentes vragen." Daarbij worden de chauffeurs die deelnemen aan het project eigenaar van de wagen. Voorheen kregen zij die alleen in bruikleen, via een leaseconstructie op weekbasis.

Marge

Het 'Nederlandse' project moet er daarnaast voor zorgen dat chauffeurs toegang krijgen tot sociale voorzieningen en verzekeringen. Enviu is aandeelhouder en strijkt een deel van de marges op. "Het is voor ons heel belangrijk om te laten zien dat je levens kan verbeteren en ook geld kan verdienen", zegt de woordvoerster van het Rotterdamse bedrijf.

Three Wheels United verdient uiteraard ook aan het project, onder meer als intermediair bij het verlenen van financiële diensten. "Dat bedrijf is voor de chauffeurs een soort makelaar en regelt zaken als de advertenties en investeringen. Ze maken er een coöperatie van."

De winst die Enviu maakt wordt weer gestoken in nieuwe bedrijven in India, maar ook in een land als Nigeria. Daar werkt Enviu aan een project voor betaalbare huisvesting.

Zie ook de rubriek: Sociaal Ondernemen

Tip de redactie