B-film Sharknado financieel succes

De gehypte B-film Sharknado zal de shortlist voor de Oscars niet halen, maar was voor studio The Asylum wel een financieel succes.

De filmstudio uit Burbank legt zich toe op de productie van cultfilms als Mega Shark vs Giant Octopus, Hillside Cannibals en Nazis at the Center of the Earth.

Vanwege het bizarre karakter van de films zijn deze vaak moeilijk aan het buitenland te verkopen en draait de studio meestal een bescheiden omzet. Maar hun laatste rolprent Sharknado bleek een onverwachte kaskraker.

De productie, waarin een tornado haaien door Los Angeles slingert, maakte in aanloop naar de tv-première de tongen al flink los op sociale media. Die buzz lijkt zijn vruchten te hebben afgeworpen. Niet eens zozeer in de kijkcijfers, die vielen met 1,4 miljoen zelfs wat tegen, maar wel in de merchandise.

Zo profiteert The Asylum mee van vele t-shirts en andere merchandise die werd verkocht. Ook het aantal dvd’s dat door retailers werd afgenomen lag beduidend hoger dan bij andere films.

En, zo bleek na de première, ook in Europa en Azië wil men wel voor een beetje wansmaak betalen. "We hebben de uitzendrechten overal ter wereld verkocht", vertelt operationeel directeur Paul Bales aan Wired. Syfy heeft inmiddels ook al een vervolg besteld van de horrorcomedy.

Lees meer over:
Tip de redactie